Del 3: Slik oppretter du et bryllupsbudsjett: En Steg-for-Steg Guide
Velkommen tilbake til Planleggingsguiden! Nå skal vi ta for oss et av de viktigste aspektene ved hele bryllupsplanleggingen – altså planlegging og utformingen av et bryllupsbudsjett. Et godt budsjett kan gjøre hele prosessen både mindre skremmende og mindre stressende og samtidig hjelpe deg med å holde styr på utgiftene.
Men før vi begynner med steg-for-steg guiden til bryllupsbudsjettet, så har vi noen punkter som det er verdt å tenke på.
For hvor mye koster et bryllup, egentlig?
Det er selvfølgelig umulig å si hva et bryllup koster eksakt, det er jo forskjellig fra bryllup til bryllup – men denne lille listen vil hjelpe dere godt på vei til å finne ut hva deres bryllup vil koste i kroner og øre:
- Hvilket bryllupsstema ønsker dere
Bryllupstemaet kommer vi til i neste steg i planleggingsguiden, men dette handler altså om mye mer enn bare farger, og kan absolutt ha stor innvirkning på budsjettet. - Antall bryllupsgjester dere skal ha
Antall bryllupsgjester vil fortelle dere hva mat, dessert, vin, trykksaker og bryllupslokalene koster – og beregnet ned til kuvertpris per gjest kan dere gange opp denne med antall gjester, og dermed finne ut hva «gjestene koster å invitere». - Hvordan dere tenker bilder, fotograf og filming
Skal dere benytte profesjonelle til å forevige minnene fra bryllupsdagen, bør dere også beregne en del ekstra i budsjettet. - Alkohol – om det skal serveres i bryllupet
Alkohol er et eget punkt. Om dere skal tilby gratis alkohol til gjestene, vil dette ofte utgjøre en god del av budsjettet. - Bryllupsreisen
Bryllupsreisen kan være så mangt – mange utsetter denne til lenge etter bryllupet, og andre har den ikke med i budsjettet i hele tatt. Noen bruker hundretusen på en drømmereise til Maldivene, andre tar en weekentur til New York, noen reiser på backpackertur. Skal dere ha med bryllupsreisen i budsjettet, er det selvsagt noe som må diskuteres.
Et godt tips til å få finanisert deler av bryllupsreisen, er nettopp å ønske seg bidrag til dette i bryllupsgave – i stedet for andre gaveønsker.
Når disse punktene nå er diskutert, er det på tide å komme tilbake til hvordan dere setter opp bryllupsbudsjettet!
Her er vår steg-for-steg guide til hvordan du setter opp et bryllupsbudsjett som fungerer for dere:
Steg 1: Bestem Totalt Budsjett
Det første steget i å opprette et bryllupsbudsjett er å bestemme hvor mye dere totalt har å bruke. Sett dere ned og vurder hvor mye dere kan sette av til bryllupet. Dette inkluderer penger dere har spart opp, bidrag fra familie, lånte penger og eventuelt andre inntektskilder.
Steg 2: Prioriteringer
Det er viktig å vite hva som betyr mest for dere på bryllupsdagen. Se gjerne på de mest kostbare elementene, som vi satte opp i punktene over, og sett deretter opp en liste over prioriteringer, som for eksempel:
- Lokalet
- Mat og drikke
- Foto og video
- Musikk
- Brudekjole og brudgom antrekk
Å ha disse klare prioriteringene hjelper dere med å fordele budsjettet riktig.
Steg 3: Research og kostnadsestimering
Nå er det på tide å gjøre litt research. Finn ut hva de forskjellige elementene på prioriteringslisten deres koster. Dette kan innebære å kontakte leverandører, se på nettsider, og hente inn tilbud. Vi vil sterkt anbefale dere å hente tilbud på store budsjettposter fra flere leverandører. Prisforskjellen kan være nokså markante, og produktet eller tjenesten helt like. Men med det sagt, er det også viktig at dere sammenligner tilbudene, for noen tilbud fra enkelte leverandører kan jo inkludere mer enn fra andre leverandører, og da er det jo selvfølgelig riktig at prisen er høyere. Nøkkelen her er «hva koster totalpakken».
Her er en grov oversikt over hva dere bør inkludere:
- Lokale og mat
- Fotografering og video
- Blomster og dekor
- Musikk og underholdning
- Klær og tilbehør
- Papirvarer (invitasjoner, programmer, osv.)
- Transport
- Takkegaver
Steg 4: Sett Opp Budsjettkategorier
Bruk informasjonen fra researchen deres til å sette opp budsjettkategorier. Dette kan være i en enkel tabell eller et regneark. Noen nyttige kategorier kan være:
- Lokale: 20%
- Mat og drikke: 30%
- Fotograf og video: 10%
- Blomster og dekor: 10%
- Musikk: 10%
- Klær og tilbehør: 15%
- Diverse: 5%
Disse prosentene kan justeres basert på deres prioriteringer.
Dessuten vil disse kategoriene, sammen med prioriteringene i steg 2 hjelpe dere med å skape hovedkategoriene for budsjettet deres. Og om dere ønsker å detaljstyre budsjettet enda mer, kan dere lage forskjellig budsjettposter under hver av hovedkategoriene.
F.eks. kan lokalet inneholde pynt og dekor, stoltrekk, leie av duker eller stoffservietter osv. Mens mat og drikke kan inkludere alkohol, serveringspersonell og bryllupskaken etc.
Dere skjønner tegningen. Jo flere detaljer dere har på budsjettet, jo bedre kontroll får dere – og jo færre kjedelig overraskelser kommer underveis. Tall er kanskje kjedelig, men de juger i hvertfall ikke!
Steg 5: Juster og Tilpass
Når dere har en grunnleggende plan, gå gjennom den og se om alt ser realistisk ut. Er det noen steder dere kan kutte kostnader? Er det andre områder dere kanskje vil bruke mer penger på? Dette er tiden for å justere og tilpasse budsjettet så det passer perfekt til deres behov.
Steg 6: Lag en buffer
Det er alltid lurt å ha en buffer i budsjettet. Uforutsette utgifter dukker nesten alltid opp. Sett av 5-10% av totalt budsjett til uforutsette kostnader. Dette vil gi dere litt pusterom hvis noe uventet skjer.
Steg 7: Følg med og justér underveis
Et budsjett er ikke statisk. Etter hvert som dere går videre i planleggingen, vil dere kanskje finne at noen kostnader er høyere eller lavere enn forventet. Hold jevnlig øye med budsjettet og gjør nødvendige justeringer.
Ekstra Tips for Å Spare Penger
- Velg en ukedag: Bryllup på ukedager kan være billigere enn helger.
- Senk antallet gjester: Færre gjester betyr lavere kostnader for mat, drikke og leie av lokalet.
- Gjør det selv: Lag egne invitasjoner eller dekorasjoner for å spare penger.
- Bruk lokale blomster: Velg blomster som er i sesong og lokalt dyrket for å redusere kostnader.
- Bruk kjente og kontaktnettverk: Kanskje har dere noen som kan hjelpe til med serveringen, noen som har en fin veteranbil, eller en som er flink til å bake kaker? Det er lov å spørre om å få en god pris av kjentfolk!
Oppsummering
Å lage et bryllupsbudsjett kan virke overveldende for mange. Men ved å bruke et excel-ark eller et Google Sheet (gratis), eller et enkelt ruteark og en penn, så kan dere ved å følge disse stegene få en klar og realistisk plan. Husk at nøkkelen til et godt budsjett er fleksibilitet og regelmessig oppfølging. Med et godt utformet budsjett kan dere fokusere på å nyte planleggingen av deres store dag, uten å bekymre dere for økonomien. Overraskelsene er nemlig avblåst før de dukker opp.
Lykke til 💰