Hotell vs Grendahus
Hjem / Bryllupsforum / Våre bryllupsforum / Bryllupsdagen og bryllupsfesten / Hotell vs Grendahus
Hjem / Bryllupsforum / Våre bryllupsforum / Bryllupsdagen og bryllupsfesten / Hotell vs Grendahus
- Dette emnet har 16 svar, 9 deltakere, og ble sist oppdatert 15 years ago av
addi.
-
ForfatterInnlegg
-
Topics: 57Replies: 53421. aug. 2009 kl. 07:19 #1964
Jeg er så i stuss..
jeg hadde funnet det perfekte lokalet!!! men det leier de visst bare ut til arre (hvordan skrives dette da=P ) arrangement (??) som er alkoholfrie
Så nå er jeg på jakt igjen. har en plass som reserve, men vil egentlig ha litt større..
så nå lurer jeg litt på hva prisforskjellen på hotell vs grandahus??
inkl. mat, drikke, opphold, osv.
Blir veldig takknemlig for svar!
Topics: 550Replies: 1386021. aug. 2009 kl. 07:42 #58664Selv tror jeg ikke at der er så veldig mye å spare på å ha det i et grendehus, vel,det kommer jo helt ann på hva du vil legge opp til da, men hvis du skal ha et stivpyntet grendehus går det med masse penger.
Du må kjøpe inn pynt,duker,service,glass,(bestikke regner jeg med at går ann å bruke)lysestaker,mat og drikke,du må betale kokk,serveringspersonell og ikke minst finne dette og stole på at de dukker opp. I tilegg så er det masse jobb.
Snakket med en venninne av meg og hun angret på valget,når hun til slutt så hva hun kom oppi.
Vi er 85 stk og med det må vi betale ca 110 000 for en fire retters middag med drikke og da er også velkomstdrinken inkludert i dette. Da er også all pynt inkludert,så vi slipper å legge ut en eneste krone ekstra på det og vi har dyr og fin vin.
Vi kunne ha gjort det billiger,med å ha et annet kjøtt (8500) kr der og hvis vi hadde gått ned til 3 retters middag hadde vi spart ytterlige med penger, minst 4000 der og ja vi kunne ha spart halvparten på vinutgiften, hvis vi ikke hadde tatt en dyr og fin vin.
Venninnen min betale 400 kr pr kurve,dette var da inkludert kokk og de hadde tre retters,husker ikke nå hva den hadde til middag. I tilegg så måtte de betale serveringspersonlel.
De måtte som sagt også betale all pynt,duker,glass måtte de kjøpe inn,for lokalet hadde bare noen stygge glass,det samme med service,bestikke brydde de seg ikke så mye om ,det var ok. I tilegg så kommer jo leien til lokalet. Greit drikken betaler du jo kanskje bare halvparten for,hvis du kjøper den på polet,bor du nær grensen kan du jo gjøre det billigere på den måten,men det er jo ikke alle som gjør det
Når alle små og store utgifter er tatt med (hvis en regner absolutt alt som en kjøper inn og betaler for,helt fra lys til blomster osv,så tror jeg ikke du sparer så mye) I tilegg så sparer du mye tid og energi foran bryllupet,slik at du kan være en opplagt brud.
En kan også kjøre en helt enkel variasjon,der en ikke pynter lokalet,bruker de glassene og service som lokalet har,ikke har duker eller noe som helst,rett og slett bare har en helt vanlig fest,der en også lager maten selv,da kan en komme billig unna. Har ei annen venninne som kjørte denne stilen og tror hun kom unna med et bryllup på 15 000. Da betalte hun mat og drikke,hadde ikke noe pynt og laget maten selv,og fikk lokalet gratis. De var vel en 50 stk,vil jeg tro.
Så du må nesten se hva slags bryllup du er ute etter.
Overnatting,er vanskelig å gi deg noe svar,der vi skal ha det er det ca 1000 pr pers med frokost, men det kan variere noe enormt.
Slik,dette er min mening,vet at der er de som er dypt uening med meg,men jeg vil påstå at hvis du skal ha et stivpyntet lokalet og 3 retters middag med god drikke til,vel da sparer du ikke mye på å ha det i et grendehus kontra et hotell.
Topics: 57Replies: 53421. aug. 2009 kl. 08:32 #58679Takk for svar.. 😃
Dette blir jo skikkelig eksklusivt 😃
jeg er vel litt midt i mellom…
hmm, men er vel som du sier, kommer ann på hvordan man skal ha det..
Topics: 200Replies: 19913Det lokalet vi skal ha inkl duker, bestikk, dekktøy, vi har lokalet hele helgen og vi bet ikke ekstra for strømmen.
Hvor mye penger man legger i pynten er alt opp til hvert brudepar. Dette blir så dyrt som de selv ønsker. Alkoholen får man kjøpt billigere i utlandet dersom man ønsker dette og skal man ha lik mengde alkohol på ett grendehus/annet lokale som på ett hotell så sier det seg selv at det blir dyrere på hotell.
Servitører går for 500 kr kvelden dersom man velger å ha venner til venner/lillesøstre til venninner, ellers ligger timeprisen på proffesjonelle på alt i fra 120-230 kr timen. Kokk er det ikke alltid man trenger, man kan kjøpe billig mat fra cateringselskap uten at det trenger å være koldtbord. Da leverer de til lokalet og hjelper å legge ut maten slik den skal være og at det er enkelt for seritørene å få maten ut til gjestene.
At det blir noe stusselig bryllup fordi man ikke velger å ha det på hotell er bare noe tull. De folkene som mener det burde seriøst gå inn i seg selv og tenke litt lengre..
Man kan faktisk spare noen kroner på å ha det andre plasser enn hotell hvis man bare gidder å gjøre en innsats selv. Planlegge litt i god tid, fordele kostnader og gjøremål og sjekke priser rundt omkring. men hvis man ikke ønsker å gjøre en dritt av forberedelser utenom det viktigste så kan man jo fint ta det på hotell og la alle andre gjøre jobben. Det er jo en smakssak det.
Poenget mitt er i alle fall at man kan spare det man ønsker å spare. Man må bare finne ut hva budsjett man har, hvor mye jobb man ønsker å legge i det, har man kontakter å dra nytte av, hva lokalet gjenspeiler oss best, hvem kan vi spørre om hjelp og hva ønsker VI?
Frøken
annonseTopics: 88Replies: 1752Det er et veldig relativt spørsmål da det er stor forskjell på både hoteller og grendahus.
På hotell får man gjerne hele pakka med lokale, dekking, servering, mat og oppvask, mens på grendahuset må man ordne mye mer selv. Ja, man kan kanskje spare penger på det, men da blir det dertil mer arbeid.
Mitt søsters bryllup hadde vi hjemme, det kosta 1000,- per gjest i gjennomsnitt. De hadde helgrillet lam og grilltilbehør, ikke noe fancy, men det tok utrolig mye arbeid og stadig dukka det opp ting vi ikke hadde tenkt på.
Vårt har vi leid lokale med alt inkludert til, får til og med hytter til hans familie! Vi skal ha treretters med vin, nattmat og kake, og det blir ikke særlig mye dyrere, kanskje 1100,- per gjest?
Topics: 57Replies: 53421. aug. 2009 kl. 09:11 #58689«gledesei» wrote: Det er et veldig relativt spørsmål da det er stor forskjell på både hoteller og grendahus.
På hotell får man gjerne hele pakka med lokale, dekking, servering, mat og oppvask, mens på grendahuset må man ordne mye mer selv. Ja, man kan kanskje spare penger på det, men da blir det dertil mer arbeid.
Mitt søsters bryllup hadde vi hjemme, det kosta 1000,- per gjest i gjennomsnitt. De hadde helgrillet lam og grilltilbehør, ikke noe fancy, men det tok utrolig mye arbeid og stadig dukka det opp ting vi ikke hadde tenkt på.
Vårt har vi leid lokale med alt inkludert til, får til og med hytter til hans familie! Vi skal ha treretters med vin, nattmat og kake, og det blir ikke særlig mye dyrere, kanskje 1100,- per gjest?
Ja, vet det er veldig stor forskjell 😃
var derfor jeg spurte 😃 så folk kan si deres erfaring 😃
Ja, det er som du sier Trone.. kommer vel ann på hvor mye man legger i det 🙂
Topics: 64Replies: 141921. aug. 2009 kl. 10:03 #58691Vi skal ha det på en jakthytte («grendahus») og angrer ikke på det valget! Målet vårt var åpen bar, og det hadde vi ikke råd til på et hotell. Jeg syns det kanskje blir litt vel stivt når man holder bryllupet på et hotell, men dette er jo opp til hver enkelt. I tillegg slipper man de andre gjestene ved å ha et helt eget lokale for bare brudefølget 🙂
Vi betaler 350,- per person for leie av lokale m/vask og 3-retters middag (indrefilet til hovedrett). Vi betaler 130,- pr time for serveringspersonell og får her med kokk, bartender og dørvakt. De skal ha 700,- ekstra for å dekke på, og vi får leid duker til hele kvelden for under 1000-lappen. I tillegg har de noen nydelige «sølv» lysestaker og masse t-lys holdere som vi får bruke gratis. Dekketøy, bestikk og glass ser veldig fint ut og er inkludert i prisen. Vi handler alkohol i utlandet, og byr på dette hele kvelden.
Jeg personlig elsker og pynte og ordne og gjøre det til mitt eget, så det plager meg ikke i det hele tatt. Mange som vil hjelpe til, så vi tar det som en sosial sammenkomst torsdagen før bryllupet. Lokalet er veldig fint i seg selv, og man får ingen «grendehus-følelse» av å være der, mer en lun og intim hyttefølelse.
Dette er ikke ment som et svar på noen av innleggene, mer som et svar på overskriften i tråden 🙂
Topics: 57Replies: 53421. aug. 2009 kl. 10:10 #58693takk sommerbrud.
Det høres ut som en veldig grei pris det!! 😃
å, gleder meg mer når jeg leser slik.. hehe..
takk for svar 😃
Topics: 550Replies: 1386021. aug. 2009 kl. 10:21 #58695Trone wrote:Hvor mye penger man legger i pynten er alt opp til hvert brudepar. Dette blir så dyrt som de selv ønsker. Alkoholen får man kjøpt billigere i utlandet dersom man ønsker dette og skal man ha lik mengde alkohol på ett grendehus/annet lokale som på ett hotell så sier det seg selv at det blir dyrere på hotell.At det blir noe stusselig bryllup fordi man ikke velger å ha det på hotell er bare noe tull. De folkene som mener det burde seriøst gå inn i seg selv og tenke litt lengre..
Man kan faktisk spare noen kroner på å ha det andre plasser enn hotell hvis man bare gidder å gjøre en innsats selv. Planlegge litt i god tid, fordele kostnader og gjøremål og sjekke priser rundt omkring. men hvis man ikke ønsker å gjøre en dritt av forberedelser utenom det viktigste så kan man jo fint ta det på hotell og la alle andre gjøre jobben. Det er jo en smakssak det.
Poenget mitt er i alle fall at man kan spare det man ønsker å spare. Man må bare finne ut hva budsjett man har, hvor mye jobb man ønsker å legge i det, har man kontakter å dra nytte av, hva lokalet gjenspeiler oss best, hvem kan vi spørre om hjelp og hva ønsker VI?[/quote
Ja,det er opp til hver enkelt hvor mye pynt en vil legge i,det er jeg helt enig i , men det jeg skrev i forrige innlegg var at hvis en skulle ha lik standar som på hotell,så må en legge i litt. Blomster som folk gjerne vil ha,det koster masse,og en ska betale lys og servietter,som jeg også føler at folk vil ha,dette blir inkludert i prisen på et hotell.
Helt enig,det trenger absolutt ikke bli noe stusselig om en ikke har det på et hotell,der finnes mange fine lokaler og det er alt etter hva en gjør ut av det selv,noe jeg prøvde å få frem i første innlegg
Å reise til Sverige,eller Danmark for å kjøpe drikke,er jo ikke noe alternativ for oss som bor slik vi gjør,da blir jo turen knalldyr og ingen penger spart,en kan jo ikke ta med seg allverden over grensen heller. Hvis en ikke har sprit med,så er det jo 4l pr person og en skal da gjerne kjøre mange turer til sverige for å få kjøpt inn nok til et helt selskap.
En kan spørre venner og bekjente om hjelp,men en må jo betale dem også da,selv om de nok ikke tar så mye som en profosjonell,så kan en ikke bare benytte seg av venner under hele prosesen uten å gi en krone,slik tenker i alle fall jeg.
Der er masse å gjøre med bryllupet selv om en har det på hotell,men det en slipper unna er å finne kokk (eller catringfirma),serveringspersonell og det å pynte alt fra a til å og det å gå ned i lokalet dagen etter at en har giftet seg for å ta ned pynten (og kanskje vaske,hvis ikke dette ligger inn i prisen) Ellers så må en jo gjøre alt det andre med et bryllup,som andre som har det på et annet lokalet gjør.
Trådstarter spurte om hotell eller grendahus,forskjellen på det og da tenker jeg litt slik at en vil prøve å stivpynte lokaletmed alt som følger med der,ha et koselig lokalet og ha en tre retters middag med god drikke til og da kan det fort blir nesten like dyrt,mens du har lagt mye energi ned i det de siste dagene i sær, men som sagt dette er opp til hver enkelt. Jeg har kost meg i bryllup på grendahus og på hotell,så hver må finne ut hva de ønsker. 😀
Topics: 200Replies: 19913Jeg` har lagt ned mye energi i de siste dagene i sær? Hva vet vi om hvor mye jeg kommer til å stresse de siste dagene før bryllupet vårt? Det var en litt søk ting å skrive syntes nå jeg. De som har det på hotell er vel ikke helt fremmed med å stresse litt de heller, så jeg syntes ikke du burde ta alt under en kam. Det var nok ikke det du prøvde på, men det var sånn jeg oppfattet det.
Du forteller om din foreløpig erfaring med å leie på hotell og jeg forteller om mine erfaringer med å leie annet lokale. Og det trenger ikke å være stress uansett hva man velger. Og det er alt ettersom man velger det selv. Du har dine oppfatninger av hva det vil si å leie annet lokale enn det jeg har og det respekterer jeg. 😉 Jeg syntes bare det ble litt vel svartmaling av å leie annet lokalet og å gjøre noe selv 😉
Frøken
annonseTopics: 64Replies: 141921. aug. 2009 kl. 10:46 #58697«Stjerneklar» wrote: takk sommerbrud.
Det høres ut som en veldig grei pris det!! 😃
å, gleder meg mer når jeg leser slik.. hehe..
takk for svar 😃
Bare hyggelig! 🙂 Jeg syns også det er morsomt å lese om hvordan andre har gjort det. Elsker å få tips og råd 🙂
Topics: 50Replies: 44921. aug. 2009 kl. 10:59 #58701Hei stjerneklar 😀
Vi har valgt og holde festen vår på hotell, for oss blir ikke det ikke så mye dyrer og holde feste noen av alternativene, men det er pga gjeste antallet da.
Hotellet vårt er veldig samarbeids villig, så fredags kveld før den store dagen, skal vi ned og pynte og slikt. For ofte er det slikt at når du velger hotell så har du lokalet bare et par timer før selve festen, og da kan pyntingen og slikt bli litt stressende.
Men vi er blitt lovet, men noe forbehold selvsagt, at vi kan komme ned på fredag og sette opp bordene, pynten og blomstene.
Men hva med finne et hvert alternativ og få et prisoverslag fra stedene, så tar dere valgene fra der?
Lykke til hvertfall 😉
Topics: 550Replies: 1386021. aug. 2009 kl. 11:11 #58707«Trone» wrote: Jeg` har lagt ned mye energi i de siste dagene i sær? Hva vet vi om hvor mye jeg kommer til å stresse de siste dagene før bryllupet vårt? Det var en litt søk ting å skrive syntes nå jeg. De som har det på hotell er vel ikke helt fremmed med å stresse litt de heller, så jeg syntes ikke du burde ta alt under en kam. Det var nok ikke det du prøvde på, men det var sånn jeg oppfattet det.
Du forteller om din foreløpig erfaring med å leie på hotell og jeg forteller om mine erfaringer med å leie annet lokale. Og det trenger ikke å være stress uansett hva man velger. Og det er alt ettersom man velger det selv. Du har dine oppfatninger av hva det vil si å leie annet lokale enn det jeg har og det respekterer jeg. 😉 Jeg syntes bare det ble litt vel svartmaling av å leie annet lokalet og å gjøre noe selv 😉
Nei,det var ikke meningen og ta alle under en kam,men jeg vet at slik vi har lagt det opp og snakket med hotelle,så kommer de siste dagene våres til å bli rolige,det eneste,som jeg kan se for meg nå,som kan gjøre at ting kan bli litt stress,er at en del melder avbud og vi må gjøre om på hele borkarte,det har vi ikke noen garanti for. Ellers så ser jeg ikke for meg at det kommer til å bli så veldig mye stress de siste dagene. Det jeg tenker på med stress med å leie et lokalet er at en må jo gjøre all pyntingen selv og får gjerne lokalet dagen før og da må en stå hele fredagen for å få det i orden. Så er det dem som ikke forstår at dette skal være stress,fordi det er jo bare kjekt,så vel,det kommer jo ann på hvem mann er.
Jeg vil ikke svartmale noe som helst,jeg prøvde bare å svare ut i fra de tanker som jeg har gjort meg når jeg har sett på venner og bekjente som har giftet seg og hvordan jeg ser på det. VI er alle forskjellige og ser forskjellig på ting. Har man en stor familie,som har god tid og er friske og opplagde som gjerne vil være med å pynte og bake,vel da er saken en annen. Vi har ikke så mange av familien rundt oss her,de fleste bor et stykke unna og da er det også vanskelig å få hjelp derfra. En må alle se ut i fra sitt synspunkt og ståpunkt og finne ut hvordan vi vil ha det. Vi ønsker hotell andre grendahus og alle får sin ramme rundt bryllupet og alle blir vi forhåpentligvsi gifte og gjestene gleder seg sammen med oss alle,uansett hvor festen holder sted. 😀
Topics: 57Replies: 53421. aug. 2009 kl. 11:21 #58711«LasseogElisabeth» wrote: Hei stjerneklar 😀
Vi har valgt og holde festen vår på hotell, for oss blir ikke det ikke så mye dyrer og holde feste noen av alternativene, men det er pga gjeste antallet da.
Hotellet vårt er veldig samarbeids villig, så fredags kveld før den store dagen, skal vi ned og pynte og slikt. For ofte er det slikt at når du velger hotell så har du lokalet bare et par timer før selve festen, og da kan pyntingen og slikt bli litt stressende.
Men vi er blitt lovet, men noe forbehold selvsagt, at vi kan komme ned på fredag og sette opp bordene, pynten og blomstene.
Men hva med finne et hvert alternativ og få et prisoverslag fra stedene, så tar dere valgene fra der?
Lykke til hvertfall 😉
Er det vi holder på med nå, men myye å få kontoll over.. hehe.. 😃
Så bra at hotellet er samarbeidsillig.. er alltid gøy når det blir slik 😃
Topics: 57Replies: 50621. aug. 2009 kl. 12:01 #58720vi har valgt en mellom ting vi da, hehe. vi skal ha det på en rastaurant som er på golfklubben her.. vi betaler 900-1000(får nøyaktig pris til uka) pr pers, dette inkl velkomstdrink, 1glass vin til forrett, 2 til hovedrett og kaffe/avec til dessert. vi skal ha skalldyr til forrett, rødt kjøtt av no slag til hoved og noe sjokoladegreier til dessert. hvite duker, kokk, servitører, dekking av bord, oppdeling av kaker osv..
vi må selv stå for pynt vi ønsker på bordene utenom dukene. de kunne ordne det om vi ville, men da ville det blitt litt dyrere. synes det er greit å bestemme det selv og jeg da.
jeg tror nok at om man leier lokale så skiller nok ikek dte sånn kjempestore kostnadene som fra et hotell, men det kommer selvfølgelig ann på type hotell også..
ring litt rundt du, og da en kjapp oversikt, så finner du fort ut hva du foretrekker. 😀
lykke til
Topics: 20Replies: 3984Me har valgt grendahus pga økonomien.
Med musikere og serveringspersonell(som er venner og venners venner), blir me 78 personer.
Me har et budsjett på 60.000kr, så då blir da 770kr pr pers, å detta e inkludert alt frå kjole, lokale, mat, ja absolutt ALT!
Me e så heldige at di har alt me trenge på lokalet, har berre kjøpt inn litt ekstra pynt og løpara til bordene.
Me får og nøklane t lokalet onsdagen før, så me har god tid t å pynta, og orna alt. Me trenge heller ikkje stressa med å komma oss ut, for me får ha nøklane ei heil veka:D
Topics: 22Replies: 416vi vuderte aldri hotell, det hadde liksom ikke vart oss. En annen ting er at vi skulle ha åpen bar og dette kunne vi ikke betale hvis vi hadde valgt hotell.
Så vi hold bryllup i grendehuset og det var hverken mye jobb eller stusselig.
Vi fikk nøkkelen allerede på torsdag og har hatt huset fram til mandag. Betalte 2500 for det inklusive vask.
Bestikk, glass, tallerken og lysholder har dem på lokalet og det er fin og kan utmerket brukes til bryllup.
Vi hadde noen venner som serveringspersonal og så var det mange frivillige venner som hjalp med forberedelser, matlagring og pynting av lokalet.
Vi var kjempeheldig at vårt kjære venn Oli som er kokk med mange års erfaring fra grand hotell i Oslo hadde sagt at han har lyst å lage mat til oss og han vill ikke har noe betaling for det. Så vi fikk kjempegod mat!
Pynt og sann må man jo kjøpe uansett om man holder selskap i hotell eller grendehus og dette med pynting var egentlig den eneste jobb jeg hadde direkte i forbindelse med festen, resten var bare organisering.
Så hvis man har gode og snille hjelpere er det ikke mye mer arbeid med å ha selskap i grendehus.
Vin og annet alkohol har vi handelt i utlandet og har da spart veldig mye. Bare mat har vårt kokk kommet til en pris på 120 kroner per person.
-
ForfatterInnlegg
- You must be logged in to reply to this topic.