Blomst
Startede emner: 11
Forumsvar totalt: 117
Har forumrolle: Deltaker
Forumsvar Lagt Inn
-
ForfatterInnlegg
-
Vi har booket en kokk som skal stå for å tilberede maten. Vi stiller med råvarer, men mulig at kokken tar seg av noe siden han har endel kontakter og kan få god pris så det går litt opp i opp med tiden det tar for han. Han tar med seg noen proffe servitører, og så stiller vi med noen bekjente som jobber for en hyggelig vennepris.
Vi skal ha kald forrett og kald dessert. Forretten tenker vi vi å ha stående på bordet som endel av pynten når gjestene setter seg (mulig vi endrer på det da). Hovedrett tenker vi servert på fat, men at kelnere serverer. Og desserten blir båret inn av kelnere den også.
Kjøkkenet i vårt lokale er bittelite – så det er en av grunnene til kald forrett og dessert. Hovedrettet (sannsynligvis rådyrfilet) tenker vi at skal grilles ute, så slipper man det lille kjøkkenet, samt kan bruke de 4 stekeplatene og ovnen til å holde andre ting varmt.
Vi skal benytte et lokale der ikke alt nødvendigvis er på plass av alt man trenger.
Bryllupsdatoen vår er 18. juni. For et par uker tilbake var lokalet åpent i forbindelse med en generalforsamling, og da stakk jeg innom og tok en titt på kjøkkenet. Da fikk jeg talt opp en god del av tallerkner og spesielt glass til vin og annen drikke.
Jeg hadde også med målebånd slik at jeg fikk målt bredde og lengde på bordene (men glemte høyden, noe som kan være en fordel om du vil vil vite hvor langt ned duken kan henge o.l.). Jeg fikk også testet hvor mange stoler som går på en bordlengde slik at jeg kan lage et estimat på antall gjester per bord.
Andre ting jeg gjerne skulle sjekket var bredde/lengde på rommet, slik at jeg vet hva marginene er i forhold til bordplasseringen og vegger/dører.
Vi planlegger en tur til for å dobbelttelle litt i forhold til noen ting som vi glemte å telle sist gang. Satser igjen på å dra når lokalet uansett skal gjøres klart til noe annet så jeg slipper veldig mye styr med å få fatt på nøkler i forkant (og levere de tilbake…).
Hvilken farge har de ulike på håret?
Det er alltid vrient å anbefale noe siden smaken er som baken:)
Her er noen flere bilder av hår med blomster i: http://www.mynewhair.info/updo/wedding-hair-flowers/
Etter å ha tittet litt på bilder (google søk på red flower hair o.l.) så synes jeg at rød blomst er finest i lyst hår, mens mørkt hår er fint med begge deler. Synes at hvit blomst i blondt hår ikke blir like synlig siden kontrasten er mye mindre enn med en sterk farge.
Frøken
annonse«Trone» wrote: Vi var 75 stk og hadde to kransekake, pluss 3 etasjers bryllupkake og 8 kaker utenom.
Var ikke mye rester igjen 🙂 Men det skal sies at vi hadde kakeglade gjester også da, hehe!!
Ai – godt med konkrete ‘rapporter’. Ser at jeg kanskje må tenke litt over kakeantallet vårt… :-k
Fint at du fant en kjole!
Jeg er også sent ute selv – og burde sikkert være bekymret :forskrekket:
Derimot så har alle butikkene jeg har vært i sagt at de som oftest har endel kjoler i butikken som de selger om de ikke kan få bestilt. De ønsker jo helst å ha alle kjolemodellene inn i butikken – men min tanke er at med den tiden de legger i hver kunde som er innom så må de ha ganske høy fortjeneste på selve salget. Type, en vanlig håndverker koster jo fort kr 500,- for en time. Kostnaden for en prøvetime i en brudesalong er sikkert noe av det samme (?). Disse kostnadene hentes jo inn via kjolesalget – og må jo nødvendigvis være ganske mye. Ergo, tenker jeg, er det sannsynligvis bedre å selge en kjole fra butikken enn å gå glipp av et salg. Kanskje naivt å tro det, men var det inntrykket jeg fikk da jeg prøvde kjoler for 2 uker siden. Men kanskje noen som har erfart noe annet? I så fall vil jeg gjerne få høre om det, for da får jeg kanskje litt press på å bestemme meg jeg også!! 😉
Frøken
annonseTakk for info Cat!! Håper du finner ut av det med å poste bilder. Jeg er ny her, men lurer på om dette er måten:
- Velg «Skriv svar»-knappen (Ikke «hurtigsvar»-knappen…)[/*]
- Under der du skriver tekst så er det en sånn fane som heter Laste opp vedlegg. Klikk på den.[/*]
- Da skal du kunne velge en fil fra din PC (Browse) og så velge «Last opp fil». [/*]
Hvis det er riktig så skal det komme med et bilde på denne posten her i alle fall – det er første gang jeg prøver 😉 Jeg valgte et bilde som var lite i oppløsning da noen nettsider ikke tar filer som tar opp mye minne, men det er jeg usikker på hvordan er her inne.
Lykke til!
Siste jeg handlet mye alkohol var i forbindelse med sommerfest med jobben. Da fikk jeg lov til levere tilbake hele flasker til Vinmoopolet etter festen, og det samme gjaldt øl på Rema. Mao, det går fint å returnere øl/vin (ikke sprit!) – bare pass på å spørre om det på forhånd.
Under er hva vi brukte på sommerfesten (en torsdag i juni) – da var det 107 gjester påmeldt. Antar det var noe frafall og noen som kom uten at de var påmeldt, så ca. 100 stykker.
Det må nevnes at dette er en svært ølglad gjeng..
Totalt gikk det med 3,75 liter rødvin, samt 5,25 liter hvitvin.
Brus&Farris 39
Munkholm 26
Hansa Fatøl 80
Heineken 90
Frydenlund 268
Lykke til!!
Åh, takk for mange tips! Har bare såvidt snakket om dette med noen få venner. Hadde noen som mente at de som kom langveis fra sikkert forventet at et norsk bryllup i hovedsak blir på norsk, og derved at man ikke behøvde å tilpasse så mye. Selv så ønsker jeg at alle skal føle seg velkomne og deltagende i så mye som mulig.
Det å oversette talene er jo en fin ide – og det samme kan jo gjøres med eventuelle sanger (mistenker at farmor til brudgommen slår til med litt dikterkunst).
Selv skriver jeg aldri talene helt ut – de er mer stikkordspreget. Om flere er som meg så vil det jo være litt mer vrient. Men jeg kan jo fint si ting på begge språk selv.
Tror sannelig jeg skal sjekke med presten om engelsk i vielsen også!
Når det gjelder salmer har jeg en meget god prestevenninne – så kan håpe på litt ekspertise der 😉
Jeg er kveldsmenneske, og ville helt klart valgt kl. 15. Enig med de som viser til at man skal ha god tid til frisør, sminke og påkledning.
Min vielse skal være 14.30. Antar den er ferdig senest 15.15, og at vi bruker opptil 30min på ‘trappa’ utenfor kirken til å klemme og hilse på eventuelle gjester i kirken som ikke skal i vielsen. Vi må uansett ‘skygge banen’ for neste vielse kl. 16…
Deretter regner jeg med at det tar ca.2 timer til fotografering inkludert kjøring. Da bør vi være på plass i festlokalet kl. 18, og spise ca. 18.30.
Vi regner med at alle gjester også får delta på middagen. Vi får se hvordan den delen av planene blir etterhvert 😉
Åh, så spennende med dere som har bestilt kjole!! Jeg vurderer det samme og har noen spørsmål som jeg setter kjemperpis på om dere som etterhvert mottar kjole (eller har fått allerede) i posten tar tid å svare på:
- Hvor lang tid tok det fra du bestilte til kjolen ble sendt i posten?[/*]
- Og hvor lang tid tok postgangen?[/*]
- Cirka hva kostet kjolen din, og hvor mye betalte du i tillegg i fortolling og avgifter?[/*]
Hva med å lage en anordning av noe slag et stykke unna kirken – slik at dine gjester trekker bort fra trappen når dere har gitt en klem og tatt dem i hånden? Om noen fort gjør klar et klappbord (med hvit duk og en blomst) litt bortenfor – med noen esker konfekt og litt mozell å drikke – så vil kanskje dine gjester trekke seg unna slik at de ikke står i veien for neste pulje? samtidig slipper du stresset med å fjerne dere før de andre kommer ut igjen også – gitt at dere skal være i en kirke der omgivelsene rundt kan legge til rette for noe slik da.
Ellers er det bare å ha transporten klar – så blir dere ikke så lenge! De dere ønsker å prate mest med kommer jo sikkert på festen etterpå 🙂
-
ForfatterInnlegg