Skip to content
Bryllupsvenner.no
  • Planlegger
  • Inspirasjon
  • BryllupsforumExpand
    • Emner uten svar
    • Nye innlegg siden siste besøk
    • Nye svar: Siste dag
    • Nye svar: Siste 3 dager
    • Nye svar: Siste uke
    • Nye svar: Siste måned
    • Siste emner
    • Mest populære emner
    • Sist oppdaterte emner
    • Emner med flest svar
    • Mine aktive emner
    • Alle mine emner
    • Emner med mine svar
    • Mine emner med ingen svar
    • Mine emner med flest svar
    • Mine favoriserte emner
    • Emner som jeg følger
Search

Bli medlem / Logg inn
Bryllupsvenner.no
Account Logg inn

jasbon

Registreringsdato: 28. des 2011
Startede emner: 98
Forumsvar totalt: 831
Har forumrolle: Deltaker
  • Se forumsvar
  • Se startede emner
  • Se abonnementer
  • Se favoriserte emner
  • Send PM


  • Send en PM til jasbon
    • Profil
    • Forumsignatur
    • Emner startet
    • Svar opprettet
    • Engasjementer
    • Favoritter
    Search

    Forumsvar Lagt Inn

    Viser 20 innlegg - 801 til 820 (av totalt 826)
    ← 1 2 3 … 40 41 42 →
    • Forfatter
      Innlegg
    • jasbon
      29. jan. 2012 kl. 10:39 #141943

      Bare tilbake eller begge veier? Det er dessverre ikke noen alternativer til taxi, og ingen av gjestene som overnatter har med seg bil. De kommer alle med fly.

      Settings
      Profilbilde
      Frøken
      annonse
      Annonse
      jasbon
      26. jan. 2012 kl. 11:49 #141795

      Takk for så mange hyggelige svar! Nå kan jeg med god samvittighet kaste meg med iver og glede over oppgavene og planleggingen. Nerdete som jeg er så elsker jeg også å lære om nye ting, så har i dag rasket med meg noen bøker fra biblioteket om gamle norske tradisjoner når det gjelder bryllup og også en om historen til brudekjolen. Tanken er å skumlese litt og se om man kan komme opp med noe som kunne vært moro å gjøre/ta med i bryllupet eller festen. Kommer jeg over noe interessant eller morsomt skal jeg fortelle det videre :nerdy:

      Jeg har i dag fått bekreftet reservasjonen av lokalet til festen (en hel gård, m/11 hus inkl låve – helt fantastisk – det er som å være på et museum!). Annexstad Gård.

      Det første som må gjøres er å bestemme meg for hvordan vi ønsker å gjøre det i Wien. Har innhentet div tilbud fra hoteller og lokaler til middag, mottakelse og vielse. Ingen enkel avgjørelse når det er så mange vakre steder!

      Siden mine forlovere bor langt unna og vi ikke snakkes så ofte som vi hadde ønsket, så føler jeg behovet for å dele litt med dere her inne. Vanskelig å gå rundt å være litt «bridezilla» i ensomhet ;-). Jeg lager senere en tråd om opplegget i tilfelle noen ønsker å høre om det, og gjøre seg erfaringer eller få noen idèer.

      Settings
      jasbon
      26. jan. 2012 kl. 11:39 #141792

      «uandm4e» wrote: ka som er noramlt å ikkje er jo bare korleise ein gjere det til sjøl det 😂

      Med nokon er det normalt at ein har åpen bar, nokon er redd for at nokon av gjestene blir SÅ drita når dei har det at dei velge å ha kun drikke til maten. Og synst det er heilt normalt 😉

      Gjer det akkurat slik du ønske å ha det, er det nokon som synst det er unormalt så sei : så flott, eg vil ha et spesielt bryllup som alle huska 😉

      Enig. Jeg bare måtte høre litt rundt siden denne damen var så bastant da hun sa det ikke var normalt å ha åpen bar. Jeg har nemlig kun vært i bryllup med åpen bar – både her i Norge og i utlandet. Derfor ble jeg litt overrasket, så jeg måtte spørre 🙂

      Vi gjør uansett alltid det vi mener er normalt. Jeg er vel uansett ganske langt utenfor «normalen» når det gjelder det meste uansett 😂

      Settings
      jasbon
      24. jan. 2012 kl. 22:51 #141662

      Tusen takk for innspill. Ja hun inviterte seg selv, men nå er jeg også en person som er lett å overtale og hvis jeg blir litt overlumpet så er jeg elendig til å gi noe klare svar på stående fot. Det samme gjelder dette barnet. Jeg føler at jeg er delvis skyld siden jeg jo ikke har sagt klart i fra om noen ting.

      Men jeg må innrømme at det er irriterende når noen ikke har såpass sosiale antenner at de inviterer seg selv og vet de har problemer med barnepass!! Ja – det er faktisk sant så det vet jeg at de har (bor et sted ingen av de har noen særlig vennekrets og hun har bare en eldre far som bor langt unna + ingen søsken, og han er fra et annet kontinent, så vanskelig å få foreldre over til å passe barn).

      Har snakket med min forlover som selv har barn, og hun satte foten ned med èn gang, og sa jeg måtte avklare at hun ikke kunne ha med barn. Hun også mente det var over kanten.

      Jeg vil nødig fremstå som barnefiendtlig altså…. Men det er noe med at hvis det er 14 personer og en unge på 4 år så har jo denne ungen en tendens til å ta litt vel mye «plass» spesielt når jeg kjenner foreldrene og hvor mye de styrer med dette barnet.

      Jepp – tror jeg bare må ta litt mot i meg og si det som det er….

      Settings
      Profilbilde
      Frøken
      annonse
      jasbon
      24. jan. 2012 kl. 18:07 #141603

      Vi har pratet litt om dette og tror muligens vi har kommet frem til en ok løsning.

      Det er nemlig vanskelig for oss å invitere uten følge – spesielt når begge familiene kommer langveisfra. Noen av vennene gjør også det – og da er det litt kjipt å bare be èn av partene og la den andre være igjen hjemme, når de først skal ut på tur (må fly + hotell).

      Her er det «bare» plassen som er problemet til middagen. Alkoholen går egentlig greit med flere gjester. I tillegg har vi totalt falt for et fantastisk lokale men som bare har plass til 85 (istedenfor 100) til middagen.

      Etter å ha saumfart gjestelistene har vi kommet til den konklusjonen at vi må «fire» litt på ønskene våre, og da heller bare be våre venner som bor i nogenlunde nærhet (1,5 times kjøring) til kaffe/kaker og fest etterpå. På denne måten klarer vi å få det til slik at 85 spiser, og vi blir ca 125 til selve festen senere.

      I tillegg tenker vi at det derfor også kan være smart at vi starter med middagen 1 time tidligere enn tenkt, slik at de øvrige «fest-gjestene» ikke behøver å komme så veldig sent. De skal tross alt kjøre et lite stykke uansett.

      Kort fortalt så er planen som følger:

      Familie og venner som kommer langveisfra (ca 85 stk) har tilbudet om å komme på torsdag eller fredag. Fredagen arrangerer vi båttur og uformell grillfest senere på kvelden. Lørdagen er selve festen (vielsen er allerede unnagjort i utlandet), og da tenker jeg som så at det ikke gjør noe å starte middagen litt tidligere for at vi også skal gjøre det litt ok for de gjestene som kommer etter middagen.

      Hva tror dere? God plan? :theking:

      Settings
      jasbon
      23. jan. 2012 kl. 14:08 #141472

      «Stian og Gitte» wrote: Bare begynn! Vi er bare glad til her inne, for da blir det så spennende å følge deg 😉 Jeg vil jo tro at det er en del puslespillbiter som skal settes sammen når man skal ha vielsen i utlandet, så det er vel bare fint å begynne tidlig. Dessuten blir billetter dyrere og dyrere jo nærmere datoen man kommer.

      Akkurat det svaret jeg ville høre 😁 Da setter jeg litt igang på ordentlig jeg da… kan godt legge ut linker etc, for dette blir nemlig veldig bra håper jeg. Vielsen skal være i Wien – og der går man sjeldent «galt» i forhold til omgivelser til det perfekte bryllupet. Jeg kjenner byen godt da min mor bodde der i 10 år da jeg var yngre, så det er naturlig for meg å ønske å vie meg der. Den kommende brudgommen er absolutt helt enig etter at vi har vært der et par ganger sammen også. Vi gleder oss!

      Settings
      jasbon
      23. jan. 2012 kl. 01:49 #141463

      «nordlysbryd» wrote: Hei:)

      Vårt tema er «blue vintage» 🙂 Litt uvanlig, tror ikke det er mange som har den stilen eller temaet – iallefall som jeg har hørt om. Gjør en del utradisjonelle valg. Pynten skal bl.a. være vintagerammer, confetti som er tilpasset med våre navn og året vi gifter oss, vintage bestikk med inngravering «i doo», «me too» på kakegaflene vårehttp://www.etsy.com/listing/77440215/i-do-me-too-vintage-wedding-cake-fork, Tags som står «ønsker og tanker til de nygfite på» hvor alle kan skrive sin hilsen og så henge det opp i flere grener i et slags «ønsketre» som vi har, mye blonderhttp://www.etsy.com/listing/87420595/wedding-stationary-set-can-be-ordered, cupcaketoppers http://www.etsy.com/listing/68753227/wedding-cupcake-toppers-food-picks osv ..🙂 PJUH! Er et utrolig koselig og stilig tema! Skal også ha Norgesglass med blonder rundt o.l. Tror det blir veldig gjennomført så jeg gleder meg mildt sagt for hva folk synes..

      Og ja, vi skal ha photobooth, hvor det er et kamera med selvutløser og hvor det er props man kan bruke http://www.etsy.com/listing/79875624/photo-booth-props-party-collection-18

      Hva synes dere ?

      Så utrolig fine og kule ting de hadde der på etsy da! Har du bestilt og er dette en ok og seriøs nettbutikk?

      Settings
      jasbon
      23. jan. 2012 kl. 01:27 #141462

      Jeg er 42 år og brudgommen 45. Ingen av oss har vært gift før, men uansett synes jeg det hadde føltes kjemperart å spørre mamma og pappa om de kunne hjelpe til med det økonomiske til bryllupet vårt. Det er tross alt 26 år siden jeg flyttet hjemmefra og sto nogenlunde på egne bein som 16-åring.

      Hvis noen foreldre ønsker å bidre er jo det helt uproblematisk, men jeg har ikke inntrykk av at det er tradisjon lengre. Det får da være måte på å kun bruke de tradisjonene som er vel gunstige for en :luring:

      Settings
      jasbon
      23. jan. 2012 kl. 01:15 #141461

      Jeg henger meg på denne tråden. Lurer nemlig på hva en skriver/ikke skriver når man ikke ønsker å invitere m/barn? Skal vi da bare skrive navnene til de inviterte i innbydelsen? Er det slik at det da er naturlig at barna ikke skal komme, eller må man evt skrive noe om dette…?

      Det er jo plassmangel først og fremst, pluss av vi ønsker et «voksent» bryllup med fri bar etc. Ikke små barn som løper rundt.

      Hva skriver/gjør man? Hva er etiketten/tradisjonen?

      Settings
      jasbon
      22. jan. 2012 kl. 20:56 #141435

      Her er det jeg som har hovedansvaret. Jeg tror det er heller sjeldent at menn er så veldig interessert i detaljplanlegging, farger, tema, osv. De er også litt tregere å få igang… :himmelfallen: . Jeg måtte overbevise min tilkommende at man faktisk må bestille lokale 1 år i forveien. Dette forstod han rett og slett ikke og mente jeg var litt vel «bridezilla», men når vi var rundt å så på lokaler og avtalebøker er mer eller mindre fulle både våren 2013 og 2014 så innså han at jeg hadde rett 😂 .

      Vi satt oss ned og pratet ordentlig om dette litt på forhånd, og kom frem til at han skal ha ansvaret for alt som har med musikken (liveband), det tekniske, alkoholen, nattmat, festen kvelden før og transport – og jeg tar alt det andre. Han bedyrer at datoer, farger etc ikke har noe stor betydning og at han stoler fullt og helt på at det blir MER enn bra nok når jeg gjør det. Det han vil er jo å gifte seg med meg – og festen er «bare» tilleggsmoro 😂

      Jeg har innsett at å spørre han om farger på duker, invitasjoner o.l. er helt bortkastet, så jeg kan kose meg med alt dette isteden. Nå er jeg en som elsker planlegging av arrangementer så jeg gjør dette med stor glede 😀

      Settings
      Profilbilde
      Frøken
      annonse
      jasbon
      18. jan. 2012 kl. 19:28 #141085

      «McBrud» wrote: Denne har jeg sett på da

      http://www.etsy.com/listing/86000515/17 … t=handmade

      Hmm… helt ærlig så synes jeg at jeg ser lang vei bare fra bilde at de ikke er ekte.

      Settings
      jasbon
      18. jan. 2012 kl. 18:30 #141082

      Ser nå at dette var til maten (+ evt velkomstdrikke). Lurer på hvor mye etter kaffen jeg egentlig… Noen erfaringer?

      Settings
      jasbon
      18. jan. 2012 kl. 18:29 #141081

      «M+D=Sant» wrote: Kostnader for drikkevarer

      Beregn 3-4 enheter per person til maten og 4-5 enheter per person, for både velkomst og middagsservering.

      Hvor mange glass (enheter) per flaske kan dere regne med:

      1 vin = 5 enheter. Pris fra kr. 120,-

      1 liter sprit = 25 enheter. Pris fra kr. 200,-

      1 øl/ rusbrus = 1 enhet. Pris fra kr 14,-

      1 Cognac = 17 enheter Pris fra kr 300,-

      1 likør = 17 enheter Pris fra kr 160,-

      1 acevitt = 17 enheter. Pris fra kr 200,-

      Pris totalt ca. kr 5500,- for ca 60 gjester som drikker alkohol

      Det er her tatt utgangspunkt i:

      24 flasker vin á 5 enheter

      2 flasker sprit á 25 enheter

      60 øl og 20 rusbrus á 1 enhet

      2 konjakk og 2 likør á 17 enheter

      1 acevitt á 17 enheter.

      Fant dette på nettet. Et greit overslag til budsjettet 😉

      Tusen takk for god info 😁

      Settings
      jasbon
      18. jan. 2012 kl. 16:46 #141063

      Lurer også på om noen av dere har hatt det/vet hva «standarden» er på hvor mye vin/sterkvin, øl og sprit som går når det er åpen bar? Blir ca 100 gjester. Skal høre med vinmonopolet som vel skal vite noe om dette – men greit å høre litt erfaringer også.

      Settings
      Profilbilde
      Frøken
      annonse
      Annonse
      jasbon
      18. jan. 2012 kl. 16:44 #141061

      Da kan man kanskje gå ut i fra at det er denne selskapsutleiedamen som ikke helt følger med i timene da 😂 . Jeg synes nemlig det var veldig rart at det var SÅ uvanlig at hun lo! Hun la ut om hvor leeenge siden det var vanlig å ha, «det var på den tiden da man giftet seg før man var 20 og foreldrene betalte bryllupet det!». Jeg svarte bare litt tørt at da må jeg jammen det bare ha vært i «uvanlige» brylluper jeg da… :flire:

      Hun er ihvertfall ingen god selger av sitt lokale! Hun mente det holdt lenge med to glass vin til maten og kanskje noe attåt kaffen…, og siden det jo er de som står for serveringen så kan man vel ikke si at hun gjorde det smarteste trekket der. Uansett – vi skal se på 3 lokaler til helgen hvor de definitivt ikke synes åpen bar er noe som helst rart eller uvanlig :flire:

      Settings
      jasbon
      18. jan. 2012 kl. 15:07 #141042

      Jeg har vært i ett bryllup hvor det var fake blomster. Alt fra brudebuketten til blomstene på bordet. Nå kommer det selvfølgelig an på hvor fake de er, men min helt personlige mening var at det var IKKE fint. Jeg vil mye heller ha mindre/færre blomster dekorasjoner og evt mindre bukett enn å ikke ha ekte blomster. Men det er meg da 🙂. Jeg er veldig glad i blomster og synes det uansett ikke er fint med plast/stoff eller hva de nå er laget i.

      Vet ikke når du skal gifte deg, men det er ikke mulig å plukke markblomster da? Ihvertfall til dekorasjoner og sånt?

      Settings
      jasbon
      11. jan. 2012 kl. 23:39 #140305

      «Trone» wrote: Jeg hadde satt opp budsjett på 100 000 kr, men vi endte til slutt opp på 80 000 kr :mrgreen:

      Det skal sies at jeg gjorde så og si alt selv da (utenom maten og bryllupskaken hahaha), lagde alt av invitasjoner, bordkort, kirkeprogram, festprogram og alt sånne papirting selv, lagde alt av pynt og dekorasjoner selv og ja. I grunn det aller meste selv 🙂

      Samt jeg har holdt på med bryllupsplanlegging for andre folk i flere år, så jeg vet hvor jeg skulle handle, hvor jeg fikk de beste dealene og slike ting. Og det hjalp på i budsjettet 😉

      Hvor mange gjester hadde dere?

      Settings
      Profilbilde
      Frøken
      annonse
      jasbon
      11. jan. 2012 kl. 22:21 #140294

      Takk for hyggelige svar. Har snakket litt med venner og ingen reagerer på 4 md. Viktigst av alt er at jeg har kommet frem til at jeg uansett tror det er best for meg å ha vielsen i desember og festen så lenge som 4 md etterpå.

      Jeg «glemmer» det stadig, men blir også daglig minnet om at jeg for noen år siden fikk hjerneblødning, og av den grunn så blir jeg veldig, veldig mye fortere sliten enn før. Litt vanskelig å innse det, og jeg lever i den tro at alt er som før… Men for min egen del tror jeg det er smart å bruke litt god til på alt sammen. Det blir mye å arrangere og ikke minst glede seg til når/hvis to så viktige og hyggelige ting skjer å «en gang». Hvis jeg er smart så tar jeg heller å bruker tiden godt slik at jeg ikke behøver å stresse med festen bare noen uker etter vielsen.

      He he ser nå at det kan høres ut som det bare er jeg som skal gifte meg, men min andre halvdel har sagt det er helt opp til meg om vielsen er i desember eller mars/april, men vi er enige om at festen skal være i april. Holder på å booke lokale i disse dager. Det er jo heller ikke unormalt at det er vi jenter som liker og som tar oss av det meste av planleggingen, så derfor skriver jeg mye «jeg» i den forbindelse. Han hjelper til med det han er god på og det han «får lov» til ;-). Jeg elsker nemlig å planlegge og arrangere ting. Har tidligere jobbet i hotell og konferansevirksomhet så dette er noe jeg virkelig gjør med stor glede! 🙂

      Settings
      jasbon
      10. jan. 2012 kl. 20:42 #140225

      Ja det går fort litt i ball når en snakker med flere, og spesielt når man aldri egentlig har møtt hverandre 🙂.

      Men helt sånn ærlig… hvis noen har opplevd noe annet så hører jeg gjerne om det, for det hadde jo vært veldig merkelig om forloverene måtte være norske og/eller bosatt her? Er du ikke enig? Det er jo ingen som helst logikk i det. Men på det annen side; det er jo så mangt som ikke er logisk 🙄 . Uansett så satser vi på at det går greit 🙂. Så også at erklæringene ligger på nett både på norsk og engelsk, så bare det gjorde at jeg tar det som en selvfølge.

      Settings
      jasbon
      10. jan. 2012 kl. 20:22 #140223

      Når jeg tenker på det så er det vel også slik at en kan gifte seg på en ambassade f.eks. med vitner som da er ansatte på ambassaden, og de behøver jo ikke være norske?

      Hehe nei – jeg gidder ikke tenke mer på det, og jeg kommer ikke til å undersøke heller, for jeg kan virkelig ikke skjønne annet enn at forlovere kan være fra hvilket land som helst :flire:

      Settings
    • Forfatter
      Innlegg
    Viser 20 innlegg - 801 til 820 (av totalt 826)
    ← 1 2 3 … 40 41 42 →

    © 2025 Bryllupsvenner.no - Stil og Trend AS

    Scroll to top
    • Home
    • Bryllupsforum
    • Bryllupsplanlegger
    Search