Petternella
Startede emner: 11
Forumsvar totalt: 294
Har forumrolle: Deltaker
Forumsvar Lagt Inn
-
ForfatterInnlegg
-
17. mai. 2010 kl. 22:35 #95510
Vi skal ha pauser – så får de som vil tisse, og de som vil får røyke.
Jeg har selv vært i bryllup der det har vært pauser, og det er veldig velkomment. Da slipper man å «holde» seg og lure på «tør jeg gå nå?», for jo, det er litt flaut å være den eneste som reiser seg under middagen. (selv om den første som reiser seg ofte utløser et lite skred av andre tissetrengte). Det fører også til at talerne får snakke mens salen forholder seg rolig, ingen som plutselig kommer tilbake fra do midt under talen. Jeg synes det er mest høflig overfor gjestene at det holdes pauser underveis, og toastmaster skal på forhånd annonsere at det vil bli holdt 2-3 pauser i middagen. Pausene skal ha en på forhånd angitt lengde, og det vil være toastmasters oppgave å kalle inn gjestene når pausen nærmer seg slutten.
16. mai. 2010 kl. 21:27 #95432Vi kan fort bli en 130-150 gjester totalt, (jeg har i mitt «gjestelisteoverslag» regnet med følge til alle som er single, og da ble lista på 160 pers, men siden jeg tviler på at alle disse får seg følge som kan regnes som «stabilt» nok til å bli bedt (altså: søskenbarnet på 20 som evnt finner seg ny type 1 mnd før bryllupet kan liksom ikke regne med å få ha med seg sin kjære…)) så vil jeg tro at det realistiske antallet vil ligge på ca 130. Vi vil vurdere om det er noen av disse som evnt kan bes til kaffen, evnt finne en kombinasjon der de serverer under middagen og blir budne til kaffen, men de fleste vil være tilstede hele dagen. Siden det er så lenge til har vi ikke noe budsjett, men jeg ser ikke bort i fra at vi kommer opp i 100.000,- totalt.
Vi ber alle søskenbarn med ektefeller/partnere, men ikke barn av disse. (siden da ville vi fort komme opp i 200 på lista – 4 produktive slekter som forenes her)
Det føles ikke naturlig å utelate noen søskenbarn, derfor vil vi invitere rubbel og bit, siden vi ser på dette som en fin anledning til å møtes alle sammen. Vi håper å få til et 2-3-dagers bryllup, med opplegg for langveisfarende gjester på fredagskvelden, og forhåpentligvis kunne avslutte med felles brunch søndag.
06. mai. 2010 kl. 20:42 #93519Vi var innom polet i dag og fikk noen tips og brosjyrer, og samtidig tips til velkomstdrink til ca 60,- pr flaske…kan jo komme godt med siden vi nok skal ha nærmere 150 til middag…
05. mai. 2010 kl. 17:56 #93352«Tøff i Pyjamas» wrote: Vi kjøpte 3 litere (periquita får du på 3 l.) i Sverige og sparte massevis på det. Serverer fra karaffel. Servitørene sjenker og sørger for annen drikke.
En annen idè vi vurderte var å ta samle sammen og ta vare på alle tomme vinflasker i tiden før bryllupet og be nærmeste venner og familie om det samme. Da skulle vi laget egne etiketter og klistret på de gamle flaskene og tappet over vinen fra kartongen. Da hadde vi hatt egne vinflasker som skulle stått fremme på bordene. 😀
Det var jo en kjempeidè faktisk, så koselig og stilig med vinflasker som matcher annen dekorasjon 🙂
Vi har en del karafler selv, mor og svigermor har også, så jeg tror ikke det blir så mange vi trenger å kjøpe. Blir ikke likens karafler i såfall, men siden jeg i utgangspunktet har tenkt at servitører skal sjenke drikke så gjør ikke det så mye.
Får bare passe på å drikke masse Paul Masson i tiden fram mot bryllupet, så får man jo noen gratiskarafler der 😂
Frøken
annonse05. mai. 2010 kl. 11:47 #93295Jeg visste ikke at det var vanlig med foreldrene der oppe før jeg begynte å lese bryllupsider en gang jeg…Men jeg tror jeg kunne tenkt meg kun brudepar og forlovere. Foreldrene kan godt få sitte på hver sin første rad, slik at de kan knipse bilder samt ha litt ansvar for brudebarna (3 og 4 år, og ikke akkurat flinke til å sitte i ro…)
04. mai. 2010 kl. 21:43 #93209Tusen takk for svar alle sammen, det setter jeg stor pris på.
Greske viner har jeg liten kjennskap til, så det må nok testes ja.
Ellers er både Riojavinene, Lindemans, J.P Chenet og Periquita veldig gode viner, så det skal absolutt prøves ut – regner med vi skal testkjøre menyen et par ganger. Greit også at det er kjente viner, siden vi nok prøver å kjøpe mest mulig hos søta bror 😂 (greit å ha 15 mnd å kjøre svippturer på…)
Alkoholfrie skal vi uansett kjøpe i Sverige, siden prisen der er 1/3 av norske, og alkoholfritt går jo utenom kvoten. Ariel sine liker jeg ikke, men de har en del forskjellige der borte mener jeg å huske.
Hvordan serverer dere vinen? Fra flaske eller karaffel? Er det servitører som skjenker vin eller står flasker/karafler framme på bordene?
Jeg tenker som så at om det blir billigere å kjøpe 3-liter, så kan vi jo like gjerne servere fra karaffel som fra flaske, men jeg må innrømme at jeg kanskje synes det er litt penere å servere fra flaske… Vi får se.
04. mai. 2010 kl. 12:12 #93095Vi gifter oss i august 2011, og jeg har tenkt å sende ut invitasjonene i januar/februar, pluss at jeg «varsler» de som er langveisfra og de jeg treffer ellers allerede nå i sommer. Gjør det slik fordi at tidlig i august er det fortsatt ferie, så da tenkte vi det er greit at folk vet datoen så tidlig som mulig.
Har tenkt å legge ved ønskeliste/link til bryllupsliste i de butikkene vi evnt velger å ha dette i. Jeg har tenkt å lage et vedlegg til invitasjonen med praktisk info vedr. ønskeliste, overnatting, program for dagen uansett så da plasserer jeg ønskelista inni der.
03. mai. 2010 kl. 19:25 #92982Skjønner dilemmaet ditt veldig godt. Vi får selv et lite tante/onkelbarn i sommer, som da vil være drøye året når bryllupet skal stå. Foreldrene til barnet bor ca 12 timers kjøring unna, så jeg har forståelse for at de evnt ikke vil forlate barnet så langt unna. Jeg tenker som så at i utgangspunktet ønsker jeg et barnefritt bryllup, men om det er noen barn som skal få være tilstede så må det være våre egne og våre søskens barn. (foreløpig er dette snakk om totalt 3 stk, fra 1-4 år i 2011). det vil jo i såfall være foreldrenes «nedtur» om den ene skulle være nødt til å forlate festen for å ta seg av barna, og det er viktigere for oss at alle våre søsken er tilstede i bryllupet enn det er å ha et totalt barnefritt bryllup. Uansett er disse barna så små at de vil være i seng lenge før festen starter – og selv om det serveres vin under middagen så forventer jeg at i allefall en av foreldrene/innleid barnevakt er nykter for å ta seg av ungen.
Jeg har veldig sans for den løsningen jeg så i fjor sommer (selv om jeg skjønner at det er svært få som har mulighet til å gjenta dette): Brudens bror og hans kone har tre små barn. Bryllupet skulle holdes ca 6 timers kjøring unna for broderfamilien, så det de gjorde var å ta med campingvogna, alle ungene + hennes mamma, innlosjerte barn + bestemor i vogna, leide seg selv inn på hotell fra lørdag-søndag, så slik kunne de være sosiale hele natta uten å forlate ungene mer enn et knapt lite døgn 😂
-
ForfatterInnlegg