Roger
Startede emner: 99
Forumsvar totalt: 2756
Har forumrolle: Moderator
Forumsvar Lagt Inn
-
ForfatterInnlegg
-
Innlegget under quoten’e har beklageligvis en pinlig stor størrelse – på forhånd vil jeg beklage det – og Bettie: Deg er det gøy å diskutere med 😃 – og jeg har vondt i kjevene ettersom jeg smilte hele veien mens jeg skrev innlegget 😉
«Bettie» wrote:
Roger wrote:Dette er egentlig en veldig interessant diskusjon…Bettie:
Jeg er enig med deg at industrier skaper marked, men det er jo kun fordi markedet allerede er der.. Du har sikkert hørt om konkurser – det er jo nettopp industrier som PRØVER å skape et marked der det egentlig ikke er noe marked. 😉
Dermed mener nå jeg at du egentlig sitter igjen med et tomt argument når du skylder på at det er selve industrien eller handelstanden som du sier som «tvinger» markedet til å kjøpe. Det er jo egentlig motsatt. Det er jo markedet som tvinger frem industrier.. og det skaper jo også utvikling.
Eh… industrien skaper et marked som allerede er der? Jeg vet ikke helt om jeg skjønte hva du forsøkte å si her. Vel, om det ikke er handelsstanden som fremtvinger behov og kjøpelyst, så har vel hele den merkantile losjen bæsja på leggen. Næringsvirksomheten er avhengig av massiv profilering for å selge sine produkter, og vi som forbrukere er brikkene i spillet. Noen er dyktigere enn andre til å spille kortene sine riktig, og er meget kalkulerende i forhold til å få forbrukeren i sin hule hånd. Det massive kjøpepresset som vi opplever i dag har vel aldri noensinne vært større, og det er ikke forbrukeren som skaper dette presset, det er det såklart aktørene i bransjene som gjør. Og selvsagt gjør de det – de må jo tjene penger!! Det er jo det det hele koker ned til. Materialisme og eiesug er ikke noe som blomstrer uten grobunn og stadig spredning av næring, og industrien gnir seg selvsagt i hendene i pur glede over at den gjennomsnittlige forbruker er villig til å hive seg på enda en karusell.
«Roger» wrote: Men tilbake til glassene da, hvor diskusjonen begynte – jeg har full respekt og forståelse for at ikke alle kan og vil ønske seg det samme – og takk og lov for det egentlig. [smilie=happy0034.gif]
– Men man må da også huske på at det DU synes er fint og nyttig, kan en annen synes er helt håpløst og bare «fjas» – Industrien og butikkene ønsker jo selvfølgelig å kunne tilby begge dere to hva dere ønsker, for å kunne nå 100% av markedet – og nettopp det vil jo (og har jo) sørget for at utviklingen ALLTID beveger seg fremover… 😀
Vel, jeg vil påstå at i svært mange sammenhenger går vel utviklingen mer sidelengs enn fremover. 😉
Og siden jeg ser at denne tråden nesten er tilbake på rett kjøl igjen, så klarer jeg jo ikke å la vær..
Ja, jeg mener absolutt at industriene skaper et marked som allerede er der – om jeg får lov å si det slik. Dette tilfellet om glassene er da et smertelig bevis på det?
Forbrukerne ønsket seg tydeligvis disse glassene, men visste muligens ikke at de ønsket seg dem før de ble produsert og tilbudt. I det øyeblikket glassene var på markedet, ble de jo en stor suksess – og ikke bare hos oss på tilbryllupet.no, men også andre steder vet jeg. Dermed var allerede markedet på plass (bryllup) – og markedet er i like stor grad med på å skape industrier, som industrier er med på å skape markeder. Slikt hører da sammen, og faller meg logisk.
Det samme kan jo sies om bryllupsvenner.no – vi visste at «markedet» var der for et bryllupsnettsamfunn når vi utviklet det, skjønt – vi kunne ikke vite hvordan markedet tok det i mot. Og det samme andre veien: Når bryllupsvenner.no ikke fantes, var det heller ikke noen som gikk rundt å ønsket seg et medlemskap hos bryllupsvenner.no – før vi faktisk lanserte, og folk så at vi var der…
Hadde ikke vi hatt et marked, ville vi heller ikke brukt energi, penger og tid på å skape produktet.
Ergo: Industrien (Katrine og meg i dette tilfellet 😂 ) – skapte altså marked for bryllupsvenner.no – selv om markedet allerede eksisterte.
Næringsvirksomheten er avhengig av massiv profilering for å selge sine produkter, og vi som forbrukere er brikkene i spillet.
Nei, dette er jo også feil mener jeg.. Ja, om produktet i egentligheten er dårligere enn hva markedet faktisk ønsker seg, må det SKAPES ett marked som IKKE allerede er der – og det gjøres ved massiv profilering. Har man et produkt som markedet egentlig ønsker seg, men ikke vet om enda, trengs det ingen massiv profilering.
Typisk eksempel: Facebook. – 0 profilering, kun et supert produkt som selger seg selv – fordi markedet ville ha det, også før det ble utviklet – selv om de da ikke visste om noe facebook.
Jeg føler din konklusjon hadde passet bedre på tannkremer – altså et produkt vi trenger, men vi trenger ikke 100 forskjellig merker. Men HER MÅ industrien skape et marked for å kunne selge alle sine 100 merker – selvfølgelig ved bruk av massive markedsføringskampanjer – nettopp fordi produktet egentlig ikke er spesielt mye bedre enn det forrige, eller det før der.. eller det før der… osv.
..og det er ikke forbrukeren som skaper dette presset, det er det såklart aktørene i bransjene som gjør
Nei! 😀 Vi forbrukere skaper vårt eget press fordi vi hele tiden går rundt å måler oss med sidemann, og naboen. Mye vil ha mer, og sånn er det bare. Mennesker har en uimotståelig trang til å eie, til å forbruke, og til å føle seg bra, og helst enda bedre. De aller fleste føler et velbehag når de har kjøpt noe de liker å se på, eller å bruke. Selv om det overhode ikke er av praktisk betydning for vellykkethet – så får vi et velbehag av å vite at vi nå eier noe vi hadde lyst på. Dermed skapes presset av forbrukeren selv, ikke av aktørene. Aktørene sin oppgave er å vise frem produktet, og fortelle at «Her kan du kjøpe *det*», så selger produktet seg selv, ettersom behovet til forbrukeren ofte eksisterer i det øyeblikket han eller hun legger merke til nettopp produktet.
Det er jo det det hele koker ned til. Materialisme og eiesug er ikke noe som blomstrer uten grobunn
Selvfølgelig er materialismen og eiesuget noe som eksisterer og blomstrer fullstendig uten grobunn. Grobunnen er jo nettopp det at mennesker «bare har lyst på». Se på finn.no <- Norges 2. mest besøkte nettsted. Eller netthandelen.no <- rundt en halv million medlemmer. Hva tilbyr de? Vanlige, til dels "idiotiske" ting - og hvorfor kjøper folk det? Fordi de trenger det? - Nei, fordi de blir tilbydt. Ikke noe annet. Så her igjen, markedet har da altså eksistert fra før, de har bare ikke visst at de ville ha "diverse" før "diverse" ble lagt frem som tilbud... OG det mener jeg kan taes tilbake til glassene det egentlig er snakk om 😉 – glassene er da skapt av industrien, til et marked som allerede er der. Selv om du og kanskje 1.000.000 andre IKKE vil ha det, kan det hende resten av markedet – deres 1.000.000 venner vil. Og dermed er markedet stort nok til at industrien tar på seg oppgaven å produsere – og å tilby. Sånn.. nå har jeg så vondt i fingrene, men fryktelig mye lettere til sinns da gitt 😂 – Det har klødd langt inn i hjernen at jeg ikke har fått svart på dette før nå – med det resultatet at det snart ikke er mer plass igjen på forumet til andre normale innlegg [smilie=tongue0023.gif]
Frøken
annonse
Hehe.. ja, jeg kan vel forsåvidt være enig med dere.. litt dårlig humor er det jo, men den som har tenkt ut idéen må ha kreativitet som er hinsides oss normale mennesker.. 😃
Synes bare det så så spesielt ut…
Stavangerpar: Ødela jeg fødselen din? hehe.. eller… ikke din, men den på tv… 😂
Frøken
annonse
Hei juniorinne 🙂 Velkommen til bryllupsvenner.no!
Så morsomt at dere kom innom bare en uke etter at dere begynte planleggingen 😃 Her kan dere iallefall få masse gode tips og råd, og selvfølgelig en hyggelig tid sammen med andre som også planlegger..
Si ifra om dere trenger hjelp til noe her inne, så ordner vi det nok

Håper å se dere masse i tiden fremover – alltid morsomt å høre hvordan andre velger å gjøre ting! 😃
Hei 22mai! 😃
Velkommen til bryllupsvenner.no! 🙂
Her vil dere nok trives frem mot den store dagen, og forhåpentligvis også etterpå 🙂
Si ifra om det er noe dere lurer på, så hjelper vi selvsagt til! Synes forresten din første gang på et forum ble en kjempesuksess
– flink er du! 😉
Stengte denne tråden, og ønsker deg heller velkommen i denne:
http://www.bryllupsvenner.no/phpBB/viewtopic.php?t=1206
😃
Dette er egentlig en veldig interessant diskusjon…
Bettie:
Jeg er enig med deg at industrier skaper marked, men det er jo kun fordi markedet allerede er der.. Du har sikkert hørt om konkurser – det er jo nettopp industrier som PRØVER å skape et marked der det egentlig ikke er noe marked. 😉
Dermed mener nå jeg at du egentlig sitter igjen med et tomt argument når du skylder på at det er selve industrien eller handelstanden som du sier som «tvinger» markedet til å kjøpe. Det er jo egentlig motsatt. Det er jo markedet som tvinger frem industrier.. og det skaper jo også utvikling.
Dette hører vel forsåvidt innunder den typiske utviklingen.. Vi vil synes at klesstilen til våre barn er håpløse – våre foreldre synes vår klesstil var håpløs, våre besteforeldre synes våre foreldres klesstil var håpløs osv…
Og den parallellen kan vel draes over til bryllup og tradisjoner også.
Selv om du synes noe er HELT selvfølgelig nå, satt det garantert noen å fnøys av det for 10 år siden også… 🙄
Men tilbake til glassene da, hvor diskusjonen begynte – jeg har full respekt og forståelse for at ikke alle kan og vil ønske seg det samme – og takk og lov for det egentlig. [smilie=happy0034.gif]
– Men man må da også huske på at det DU synes er fint og nyttig, kan en annen synes er helt håpløst og bare «fjas» – Industrien og butikkene ønsker jo selvfølgelig å kunne tilby begge dere to hva dere ønsker, for å kunne nå 100% av markedet – og nettopp det vil jo (og har jo) sørget for at utviklingen ALLTID beveger seg fremover… 😀
Det kommer en mail.. kanskje litt treghet hos GetResponse (som sender ut mail for oss)
Men uansett.. nå ser det jo faktisk ut til at dette går greit uten nedetid, men jeg holder mulighetene for at vi blir borte litt åpne for det..
Til dere nattemennesker – da blir vi iallefall åpne til i morgen tidlig 🙂
Frøken
annonse
«Bettie» wrote: Brudekjole er til en viss grad LITT mer nødvendig i et bryllup enn hjerteformete stetteglass til å skåle med, synes jeg. Jeg er rimelig sikker på at mitt bryllup blir minst like elegant og stilfullt som de som bruker 20 store lapper ekstra på stæsj som jeg anser som fjas og dilldall. Jeg er faktisk utrolig overrasket over hvor mye utrolig unyttig som blir produsert i forbindelse med inngåelse av ekteskap, og jeg lurer på hva som vil bli tilbudt vordende brudepar om ti år. Automatisk kakeskjærer inkl. arm som serverer i de respektives gap, samt serviettørk? 😂
Hehe, klart at en brudekjole er LITT mer relevant i et bryllup enn skåleglass som er hjerteformede – men jeg satte det like på spissen som hva jeg synes du gjorde når du sammenlignet mange andres bryllup med et tivoli.
I tillegg ville jeg tro at det nok er svært sjeldent at det blir kjøpt skåleglass til bryllup for 20 store lapper. For den prisen kan det nok hende du slipper å vente i 10 år for å kunne kjøpe deg en Automatisk kakeskjærer inkl. arm som serverer i de respektives gap, samt serviettørk….
Men Bettie: Skal ikke bryllupet være litt med ekstra dill og dall da? 😃
Det er jo dillet og dallet som gjør «utseende» på denne dagen spesielt.
Man kunne jo også ha giftet seg i en vanlig kjole, latt vær å dra på bryllupsreise, eller rett og slett tatt bussen fra kirken til festen for at handelsstanden ikke skulle «vunnet» – men hvor bryllupete hadde det egentlig blitt?
Helt klart at et bryllup skal bestå av noe mer verdifullt enn gjenstandene man kjøper inn til pynt og fjas – men slik vi ser det, og forsåvidt merker det på andre – både medlemmer her inne, og av kunder på http://www.tilbryllupet.no, bruker en gjerne noe ekstra på «ting» som gjør selve bryllupsfesten til en bryllupsfest – og som skaper minner for brudeparet. 🙂
Men selvfølgelig – jeg ser også halve poenget ditt der – med at less is more, om det var snakk om å kjøpe opp et lass av ting for å «føle» at bryllupet var verdt noe. – Det er klart at bryllupet skal være verdt noe HELT annet enn det materielle som handles inn.
Hei Lene! 😃 For en koselig presentasjon! Takk for det! 🙂 – Alltid hyggelig å bli litt kjent her i introduksjonsforumet!
Gratulerer med nysatt dato den 26.06.2010!
– Da håper jeg vi rekker å se masse til dere før den store dagen! Og aldri nøl med å rope ut om det er noe dere lurer på!Prøv gjerne ut PLUSSmedlemskapet i 14 dager (Gratis) – så kan dere se om dere kanskje får bruk for noen av verktøyene i månedene fremover! Bare å klikke på «Oppgrader Konto» i menyen øverst der 😉
Her kan dere forresten se hvem andre her inne som gifter seg i nærheten av deres dato:
http://www.bryllupsvenner.no/medlemmer.html 😀
-
ForfatterInnlegg
