siljeogthomas
Startede emner: 35
Forumsvar totalt: 185
Har forumrolle: Deltaker
Forumsvar Lagt Inn
-
ForfatterInnlegg
-
Topics: 35Replies: 18521. nov. 2012 kl. 20:31 #163482
Hihi, vår chef jobbet i bryllupet til Märtha og Ari, de hadde visst pølsefest til nattmat, så da kunne vi ikke være noe dårligere 😉
Vi hadde lokalet til kl. 03, men alkoholserveringen stoppet kl. 2 siden det var på en restaurant. Alle som var igjen på festen da tok en, to eller tre pølser, men det var lagd veldig mange så det var nok en del til overs og! Men men… godt var det på det tidspunktet 😃
Topics: 35Replies: 18521. nov. 2012 kl. 20:23 #163475Vi skrev bare navnet til de inviterte i invitasjonen, i tillegg hadde vi en blogg med informasjon til gjestene hvor vi skrev så pent som mulig at barn ikke var invitert. Bare sånn i tilfelle noen ikke skjønte det 🙂 Fikk bare positive tilbakemeldinger på at det var barnefritt og at vi sa i fra på forhånd.
Topics: 35Replies: 18521. nov. 2012 kl. 20:21 #163472Hmm.. jeg ble konfirmert i Heimdalkirka, men da husker jeg at vi tok bildene til takkekortene ved Sverresborg Museum. Det går jo an å kjøre dit hvis dere har bil på dagen, det tar jo ikke fryktelig lang tid å kjøre opp på Byåsen. I tillegg kan jeg anbefale ute ved Havstein Kirke hvis dere har mulighet til å dra rundt, veldig fin utsikt der utover byen. Jeg kommer dessverre ikke på noen plasser akkurat rundt Heimdal kirke…
Vi tok bilder ved Nidelven (Marinen) og utenfor Nidarosdomen siden vi giftet oss der. Bybrua og Ravnkloa var også plasser vi tok bilder 🙂
Topics: 35Replies: 18520. sep. 2012 kl. 18:58 #160039Vi betalte 5 000,- for blomster, da var det inkl. brudebukett, 5 corsager, blomster til kirken og blomsteroppsatser til 12 bord.
Frøken
annonseTopics: 35Replies: 18520. sep. 2012 kl. 18:55 #160038Vi splittet ikke par, det var ikke et tema en gang 😉 Alle som er gift/har kjæreste fikk sitte sammen med sin kjære, har ingenting med pyskisk sykdom, sjenerthet eller andre ting som er nevnt her, men fordi det er koselig å sitte sammen med den man elsker under en sånn begivenhet 🙂 Har ikke fått noen tilbakemeldinger på at noen helst så at de ikke fikk sitte med sin kjære, heller ikke at noen kun snakket med sin kjære hele kvelden og bare om interne saker og ting. Man drar jo ikke i bryllup for å diskuterer interne ting i sitt forhold.
Så også at det var noen som kommenterte hva man skulle gjøre med single personer hvis man ikke splitter par. Vi hadde runde bord og blandet både single og par, aldri en singel og kun par eller motsatt. I tillegg har vi mange venner som er übersosiale og glad i en liten flørt, mange av disse spurte faktisk om å bli satt på et singel-bord, og det var jo bare gøy å lage et singelbord 😉
Topics: 35Replies: 18520. sep. 2012 kl. 18:46 #160037Vi skal til Seychellene om ca 1 mnd på bryllupsreise :nååh: Kan gi deg litt info etter det 😉
Topics: 35Replies: 18506. sep. 2012 kl. 19:42 #159096Vi inviterte alle gjestene til hele dagen. Vi tenkte aldri over at et alternativ var å dele opp gjestene og invitere noen til middag og noen til kaffe. Vi hadde stort nok lokale og hadde råd til å ha alle gjestene til middag, så det var rett og slett ikke noe vi snakket om en gang. Vi er heller ikke så glade i å gjøre forskjell på gjestene, så trist om noen skal føle seg mindre viktig hvis de bare blir invitert til kaffen. Vi hadde 80 gjester forresten.
Topics: 35Replies: 18502. sep. 2012 kl. 20:36 #158813Bra det var så mange som likte bloggen forresten 🙂 Synd jeg ikke kom over den før jeg giftet meg, hehe 🙂
Topics: 35Replies: 18502. sep. 2012 kl. 09:19 #158764Så spennende tur! Hvordan har dere hatt det? 😛
Jeg har alltid tenkt at cruise er en kjekk måte å se flere plasser på, særlig i Karibien 🙂 Men jeg blir så sjøsyk
Det er nok ikke min cup of tea mtp reisemiddel
Topics: 35Replies: 18502. sep. 2012 kl. 08:54 #158760«BrudAug2013» wrote: Flott med så mange tilbakemeldinger! 😀
Hvor lang tid trenger man før vielsen til å ta på kjole, frisør, sminke o.l. uten for mye stress? Vil jo slippe å stå opp kl. 07 på bryllupsdagen når vi skal holde på til kl. 02-03..
Vi vil ta bilder etter vielsen når vi endelig er gift, fremfor å ta den før vielsen, så det er ikke noe alternativ å ta det før.
Vi hadde også lyst til å ha god tid hos frisøren. Siden vielsen startet 14.30 holdt det for oss å dra til frisøren rundt kl. 10.30, men vi dro litt tidligere uansett, så vi startet vel rundt kl.10. Da var jeg ferdig med sminke og hår, og påkledning av kjole og slør før kl. 14, og hadde veldig god tid til vielsen 🙂 Jeg stod forresten opp i halv 9 tiden, deilig å slippe å stå opp så veeeeldig tidlig ja!
Frøken
annonseTopics: 35Replies: 18502. sep. 2012 kl. 06:56 #158755Jeg forstår virkelig ikke din trang til å kommentere nedlatende om andres bryllup og valg av sted, mat og lengden på taler?? Det var absolutt ikke det TS ønsket å få informasjon om når hun skrev denne tråden.
Jeg synes dine kommentarer gjør at dette forumet blir mer og mer likt andre typer forum hvor noen er bare for å lage kvalm og kommentere nedsettende om andres innlegg. Det synes jeg er trist, for det har ikke vært noen som har kommentert slik her før. Alle har vært positive og kommet med forslag og ideer når noen har spurt om tips. Jeg har aldri før opplevd å få så nedsettende kommentarer om mitt bryllup før, så det må være du som har noe sterkt i mot enten meg eller vår måte å feire bryllup på. Det virker på en måte som du har et mindreverdighetskompleks ovenfor ditt eget bryllup og må rakke ned på andres som du føler er bedre enn ditt eget. Det er synd, det får du jo ikke noe ut av. Jeg har allerede giftet meg jeg, dagen ble perfekt, gjestene koste seg, de var i hovedfokus hele dagen og vi ville ikke at noe skulle mangle. Det var live musikk både før festen og på festen. Middagen dro btw. ikke ut, som du ser av kjøreplanen vår satt vi bare 2 timer og 50 minutter til bords. Ofte (uansett type bryllup, lavbudsjett eller høybudsjett) sitter man mye lenger. Så der bør du ikke komme med så stygge kommentarer.
Hvorav du kommenterer lengden på talene, det er vitterlig ikke noe vi bestemte selv, men talerne kom med forslag etter at de hadde skrevet talen sin. Når man kun har 5 talere så ble dette verken for langt eller for kort.
Det er faktisk veldig deilig og behagelig å ha bryllupet sitt på et sted hvor det jobber profesjonelle (som hovmester og servitører) som har dette som sin jobb. Vi har ikke bekymret oss et sekund over mat, drikke, kaker, pynting, oppdekking av bord, rydding etc. Vi kom, spiste, drakk, koste oss, og dro igjen. No worries! For din informasjon er dette det motsatte av vanskelig, da det ikke kostet oss en kalori å planlegge og gjennomføre dette!
Nå synes jeg denne tråden har dratt ut, og det var virkelig ikke meningen TS. Det var dog ikke jeg som startet digresjonen, men jeg får likevel unnskylde. Håper du hvertfall får litt hjelp av kjøreplanen vår 🙂
Topics: 35Replies: 18502. sep. 2012 kl. 00:28 #158753Du skjønner, når man har med en proff aktør å gjøre, som en restaurant, så må servitørene og kjøkkenet vite når de skal legge opp og gå ut med maten til gjestene. De må også vite når talene er for å unngå å skjenke vin og rydde bort mat akkurat på det tidspunktet. Og hvis du tror at vi som brudepar styrte noe med det under middagen så tar du feil. Grunnen til at man lager en så detaljert plan i forkant er for å slippe å styre med noe som helst på bryllupsdagen. Da er det toastmaster, hovmester og kjøkkensjef som styrer skuta, og brudeparet slipper et eneste spørsmål.
Restauranten vi hadde bryllupsfesten hos var med og hjalp oss å sette opp denne kjøreplanen ut i fra deres erfaringer med tidsbruk på servering av retter. Jeg tror derfor at TS kan ha god hjelp i denne kjøreplanen, og om dette ikke passer ditt bryllup så får du bare droppe å si noe.
Hvis du har en kjøreplan på 4 pkt. som du selv sier, så kommer dere til å få masse spørsmål om hvem som skal gjøre hva og når. Derfor får dere også mye mer stress enn dere trenger å egentlig bry dere om denne dagen.
Topics: 35Replies: 18501. sep. 2012 kl. 23:15 #158752Jeg prøvde å legge inn bilde av bilen vi brukte, men fikk bare melding om at filen var for stor. Vet ikke hvordan jeg lager bildet såpass lite at det er mindre enn 256 Kib?
Uansett, vi hadde en stilig Daimler Limousine som ble importert fra England av fotografen vår. Der hadde den kjørt ulike royaliteter ifølge han. Ta en titt på bloggen min for å se bilder 😂
http://siljeogthomas.blogg.no/1345583832_the_car.html
Topics: 35Replies: 18501. sep. 2012 kl. 23:01 #158750Her er punktene for vårt budsjett, håper du kan plukke opp noen tips 🙂
Blomster: 5 000,- (brudebukett, oppsatser til 11 bord, corsage for 5 stk og oppsatser til kirken)
Bordkort: 500,-
Brudekjole: 10 000,-
Candy bar: 1 500,-
Fotograf: 18 000,- (inkl. veteranbil for dagen, takkekort, album etc)
Hotell bryllupsnatt: 1 800,- (3 netter egentlig, fredag til mandag)
Invitasjoner: 2 500,-
Kirke: 9 563,-
Klær Brudgom: 4 623,-
Mat&drikke 80 gjester: 86 800,- (inkl. alt som lokalet stod for, til og med bryllupskaken)
Morgengave: 4 300,-
Musikk fest: 5 250,-
Musikk vielse: 3 250,-
Ringer: 7 347,-
Sminke/frisør: 5 000,- (inkl. hår/sminke for forloverne)
Tilbehør: 4 000,- (slør, sko, undertøy, smykker for bruden, etc)
Tapas kveld for 25 gjester fredag før bryllupsdagen: 8 004,-
Ut i fra dette budsjettet ser dere kanskje at vi hadde middag og fest på en restaurant. Det vil jo bli mange flere punkter i budsjettet dersom dere skal ha festen på et samfunnshus/grendahus hvor dere må gjøre mye selv.
Topics: 35Replies: 18501. sep. 2012 kl. 22:48 #158749Her er vår kjøreplan. Vi hadde vielsen kl. 14.30, så ikke så langt unna deres vielse.
Vielse 14.30 – 15.15
Felles fotografering i Borggården 15.30 – 16.00
Banksalen tilgjengelig fra kl. 16.00. Servering av cremant og jordbær.
Fiolinisten spiller i Banksalen til kl.18.00 (spiller til brudeparet har satt seg til bords)
Kl 16.00/16.30 Aperitiff – cremant og jordbær
Kl 17:30 Toastmaster kaller til bords
Kl 17:40 Gjestene står ved stolene – brudeparet ankommer
Kl 17:45 Til bords/Skjenking
Kl 18:00 Velkommen/informere om praktiske opplysninger ved toastmaster
Presentasjon av menyen fra kokken
Kl 18.05 Servering av forrett
Kl 18:30 Tale ved Brudgom (denne måtte komme tidlig så brudgommen slapp å grue seg så lenge 😉 )
Kl 18:35 Tale Brudens far ca 15 min
Kl 18:50 Forrett ryddes
Kl 18:55 Skjenking
Kl 19:00 Servering av hovedrett
Kl 19:25 Skjenking
Kl 19.35 Tale Brudgommens forlovere ca. 10 min
Tale Brudens forlover ca. 5-10 min
Kl 19:55 Tale Brudgommens farmor ca.5-10 min
Kl 20:05 Hovedrett ryddes
Kl 20:15 Dessert og skjenking
Kl 20:45 Takk for maten tale ca. 5 min
Kl 20:50 Toastmaster annonserer pause. Slutt/rydding av bord/røykepause/toalettpause
Kl 21.40 Presentasjon av bilder ved brudens far
Kl 22.00 Polonese – Toastmaster gir beskjed til hovedparene
Kl 22.05 Polonese – Toastmaster gir beskjed til alle gjester om å stille seg opp bak parene
Kl 22.15 Polonese – Toastmaster stiller seg bakerst i rekken med sin borddame
Kl 22.20 Brudedans
Kl 22:30 Kakefanfare og kakeservering med Kaffe Avec
Kl 23:10 Baren åpner/Livemusikk
Kl 00.00 Musikk
Kl 01.30 Pølsefest
Kl 02:00 Baren stenger
Kl 03:00 Lokalet stenger
Kjøreplanen ble fulgt veldig bra og vår toastmaster var flink til å følge opp tidspunktene. Ingen av talene dro ut i tid heller. Vi hadde ingen kaffegjester å ta hensyn til da, så der har jeg dessverre ingen tips å gi.
Topics: 35Replies: 18530. aug. 2012 kl. 20:47 #158665Vi betalte 6500,- for en fiolinist i kirken, men i tillegg spilte hun 1 1/2 time med taffelmusikk etterpå også. (pluss at det kostet en del i reisevei for henne som vi betalte). Så det er kanskje ikke så sammenlignbart. Har en venninne som er sopran. Hun tar ca. 5 000,- for oppdrag som å synge i bryllup og lignende.
Topics: 35Replies: 18530. aug. 2012 kl. 20:26 #158661Det er selvfølgelig noe alle brudepar velger individuelt. Alle er forskjellige, vi for vår del kunne ikke ha servert noe annet enn en tre-retters da andre typer mat ikke hadde stått i stil til resten av bryllupet. Vi hadde forrett, hovedrett, dessert, kakebord, candy bar, og nattmat (Pølsefest! hehe). Ingen klagde over at det var for mye mat gitt!
Tror kanskje jeg hadde blitt noe skuffet dersom det ikke var noe dessert i bryllupet, og jeg måtte knaske godteri i stedet. Btw, når man spiser ute på restaurant så orker jeg aldri tre retter heller, men i en bryllupsmiddag kommer ikke maten på løpende bånd. Det er taler og sånt innimellom rettene, i tillegg er det mindre porsjoner enn om man forsyner seg selv ved et koldtbord eller spiser på hvilken som helst restaurant. Det er derfor ikke noe problem å spise tre retter i et bryllup eller i annen sammenheng hvor man får servert en bedre middag 😂
Frøken
annonseTopics: 35Replies: 18530. aug. 2012 kl. 20:17 #158660Åh, mitt beste tips; Velg en sang som betyr noe for dere :nååh: Samme hvilken type dans dere danser, slow-dance, vals, foxtrot eller noe mer avansert 😉 Ingenting er bedre enn personlige valg i bryllup synes jeg!
Vi danset foxtrot til Marry Me av Train ( http://www.youtube.com/watch?v=j0xHGQhZ … ults_video )
De har lagd en First Dance versjon også, hehe, tydelig at de skjønner hva denne kan brukes til 🙂 Uansett, vi elsker Train og har vært big-time fans siden 2009 da vi var på vår første ferietur til USA sammen :nååh: For oss var det derfor ikke noe vanskelig valg.
Topics: 35Replies: 18530. aug. 2012 kl. 19:36 #158653Mitt råd er ikke spør for tidlig! Man kan risikere at vennskapet endrer seg, og da er man litt stuck med en person man kanskje på et senere tidspunkt ikke ønsker som sin forlover.
Det skjedde med meg. Jeg spurte to venninner, og begge sa ja. Den ene begynte kort tid etter å ignorere meg, aldri ta kontakt, og si at hun aldri var tilgjengelig. Til den andre forloveren som ville starte med utdrikningslags-planlegging sa hun at hun skulle søke jobber hver dag etter jobb fra januar i år, til etter påske, så hun hadde ikke tid til å møtes for en kaffekopp en times tid en gang (gosh, noen som tror vi er dumme gitt?). Anyways, i mitt tilfelle endte jeg opp med å måtte dumpe den ene forloveren. Man kan jo ikke ha noen som forlover som ikke gidder å være venn med deg en gang.. Det endte godt da, min søster tok på seg oppgaven som forlover nr. 2 og det kunne ikke blitt bedre 🙂
Topics: 35Replies: 18525. aug. 2012 kl. 21:22 #158358Jeg skal ikke si at det var lett, men det var ikke så vanskelig som alle skal ha det til 😉 Alt jeg gjorde var å trene MYE og spise mindre usunn mat. Holdt meg under 1300 kcal om dagen. Men det skal sies, jeg har drukket kaffe latte omtrent hver dag! Så jeg føler ikke at jeg har ofret noe særlig heller.
Det er nok treningen som har gjort susen! Jeg har trent omtrent hver dag, og har det hvert treningsfri, så har jeg gått turer med hunden.
Det jeg oftest har trent er ellipsemaskin. Jeg har en stående i stua, så mens jeg så på Say yes to the dress og 3 bryllup har jeg tråkket i vei! Har pleid å stå i 90 – 100 minutter. Flere ganger i uken har jeg også startet dagen med joggetur med hunden, også trent ellipse eller styrketrening på kvelden.
Små ting hjelper også! Jeg har brukt lunchpausene til å gå tur, rusle rundt i Oslos gater 😂 I tillegg har jeg ofte stått og jobbet på kontoret mitt, i stedet for å sitte på stolen hele dagen. Alle monner drar, sant 😉
Skal ikke si at det har vært lett å trene så mye, og ofte har jeg vært så lei av ellipsemaskinen at jeg har hatt lyst til å spy… Men bare å bite tennene sammen og tenke på brudekjolen 😉
Håper noen blir motivert, det går faktisk an hvis man stålsetter seg!
-
ForfatterInnlegg