Tullepia
Startede emner: 13
Forumsvar totalt: 302
Har forumrolle: Deltaker
Forumsvar Lagt Inn
-
ForfatterInnlegg
-
Topics: 13Replies: 302
Jeg overlater borddekking og pynting til de ansatte på stedet der vi skal være. Jeg har full tiltro til at dette kan de, og har blant annet fått tips fra dem til hvordan blomsterdekorasjonene bør være for å ta seg best ut på akkurat dette stedet.
Så mitt tips er: Senk skuldrene, overlat det til dekoratøren du kjenner og stedet hvor du skal ha festen og kos deg med å være midtpunktet sammen med din kjære på dagen deres 😀
Topics: 13Replies: 302Jeg har vært toastmaster selv, og det var mitt opprinnelige svar til brudeparet: «dersom ingen andre kan, så stiller jeg. Men spør noen andre først.» De spurte for andre gang etter at ingen hadde sagt ja, og da var det helt naturlig for meg å hjelpe dem med det. Jeg er verken morsom eller spesielt glad i rampelyset, men bruden forklarte at de ikke forventet en stand-up-komiker, de ønsket bare noen som kunne ønske velkommen og introdusere talere (holde tråden i programmet). Det hele gikk veldig fint.
Mitt råd er derfor: ta folk på alvor når de sier «ja, hvis ingen andre kan». De ville ikke sagt det hvis de ikke mente det.
Vær også åpen om hva dere forventer. Mange er redde for at de skal være så perfekte, så formelle eller så morsomme. Gå tilbake til den dere helst kunne tenke dere og forklar at ingen andre stiller, og at dere ville bli veldig glade for hjelpen. De fleste vil se på det som en ære, om enn litt skummel. Din jobb blir å forklare hva dere forventer og å svare på alle spørsmål.
Dette går nok veldig fint. Ikke vær redd for å spørre på ny 🙂
Topics: 13Replies: 302«Stian og Gitte» wrote: Eller så kan du jo kanskje sy det opp litt i toppen. Det kommer selvfølgelig litt an på hvordan skjørtet er. Eller kanskje du kan ta en vaktmester:
😂 Det måtte jeg med skjørtet mitt. Men mamma skal hekte det av den opprinnelige strikken og feste en ny, bredere strikk 😉
😂 Jeg må nok ta en vaktmester jeg også, eller forandre litt på skjørtet 😂
Topics: 13Replies: 302«Didi» wrote: Uæææææ, jeg leste i et bryllupsmagasin i går at lyse jenter burde gå for hvite kjoler. Jeg har bestilt min i ivory, uten at jeg er helt sikker på hvorfor jeg valgte nettopp det. Kjolen er bestilt over nett. Hvilken farge har dere på kjolene deres?? Jo mere jeg tenker over det, jo mere tror jeg at kjolen skulle vært hvit!!! Aaaangst ](*,)
Det er bare noen få prosent som kan bære kritthvit kjole, de fleste må velge elfenben (ivory) eller champagne. Det ble jeg fortalt i salongen da jeg var der, og jeg var selvfølgelig blant dem som burde ta elfenben.
Sannsynligvis har du valgt helt riktig 😀
Frøken
annonseTopics: 13Replies: 302«Blomst» wrote: Heisan,
Når dere lager gjesteliste – har foreldrene deres ytret ønske om å få lagt til personer på listen fordi det er gode venner av dem?
Jeg har flere venner av mine foreldre på listen som jeg på et vis regner som familie (jeg kaller dem familievenner). De har vært der under hele oppveksten, og de er sånn sett på et vis også venner av meg. Det er mennesker jeg ville holdt kontakt med om foreldrene mine skulle falle bort. Disse personene ønsker jeg å invitere – og det er totalt sett ca. 10 det er snakk om. (Til gjengjeld er ingen tanter/onkler fra min side invitert til bryllupet, og alle besteforeldre er falt fra).
I tillegg så er det kommet ønske om ytterlig 6-10 personer som moren min kan tenke seg å ha tilstede, men som jeg ikke har sett på mange år, og som jeg ikke føler at jeg ville holdt kontakt med om f.eks mine foreldre skulle falle fra. Jeg referer til dem som foreldrevenner. Er det andre brudepar som inviterer foreldrevenner fordi foreldrene ønsker å dele feiringen og gleden også med sine gode venner?
Hittil har jeg sagt nei, men lurer på om jeg kanskje burde vært mer positiv til foreldrevenner på brudefesten. Samtidig er det ikke ytret noe slik ønske fra forlovedens familie, og jeg synes kanskje det vil blir litt skjevt fordelt med tanke på antall ‘godt voksne’ gjester fra hver famile m.m.
Jeg lar ikke foreldrene mine sine ønsker være styrende, særlig ikke ettersom vi ikke forventer å motta noen økonomisk hjelp fra dem.
Jeg synes man skal invitere de menneskene som betyr noe for en. Å invitere ti ekstra gjester man knapt har møtt på flerfoldige år virker helt uaktuelt for meg, tenk også på at dette betyr ti tusen ekstra i utgifter (minst).
Topics: 13Replies: 302Tenker litt som Stavangerpar jeg også.
Enten klarer man å si det som det er, dønn ærlig, eller så får man stille opp som best man kan. Enten du er forlover eller ikke så blir de gift. Det er ikke forloverens jobb å godkjenne. Men jeg skjønner at dette er vanskelig, og at det å være forlover på en måte signaliserer sterkt at man ønsker dette ekteskapet for sin venninne.
Men for venninna di sin del så tenker jeg at det kan være godt for henne å ha sin beste venn nær seg. For hvis hun nå gjør et katastrofalt valg til tross for innsigelser fra deg, så vil hun i fremtiden fortsatt ha deg som venninne å søke råd, støtte og trøst hos.
Du kan ikke gjøre mer enn å være ærlig. Å gjøre noe drastisk som kan bety at dere mister kontakten vil kanskje gjøre mer skade for venninna di?
Men dette er vanskelig. Du kjenner henne best og er den eneste som kan ta en så god avgjørelse som mulig her.
Topics: 13Replies: 302Dere MÅ ikke ha kirkeprogram, dere kan spørre kirkekontoret/presten om dere ikke kan få bruke salmebøkene i kirken i stedet. De fleste ønsker å ha et program, det er et fint minne fra dagen og gir en pekepinn på hva som skjer. Man trenger ikke gjøre det dyrt. Vanlig papir og svart blekk holder. Det er alt etter som man selv vil ha det 😀
Topics: 13Replies: 302Topics: 13Replies: 302Topics: 13Replies: 302Jeg tror det er lurt å ta en telefon til kirkekontoret aller først for å høre om det er lov. Da kan du i samme slengen spørre hvordan de helst vil at du skal feste pynten. Noen kirker er jo fredet eller vernet, så det er ikke hva som helst som kan henges opp på hvilken som helst måte…
Jeg kan se for meg at tac-it (tyggis) kan være et alternativ, evt henge opp vha snorer eller bånd. Men hør med kirkekontoret, du. 😀
Frøken
annonseTopics: 13Replies: 302Jeg ville ikke reagert på det om jeg var brud. Eneste jeg kan tenke meg er signaleffekten som rødt gir… at det på en måte kan stjele oppmerksomheten fra bruden. Men det handler vel om type rødfarge og kjolens design.
Det eneste «forbudet» er å stille i hvitt, det er det kun bruden som får 😀
Topics: 13Replies: 302Topics: 13Replies: 302«Blomst» wrote:
Til vielsen tenker jeg å la det gå på norsk, og heller velge noen salmer og skriftlesning på engelsk (det er flere som finnes på begge språk). Innspill på dette? Noen som har gode råd jeg kan lære av?
Mange av de norske salmene har en internasjonal melodi som de fleste kan nynne med, utfordringen blir vel å uttale ordene (enten for den engelske eller norske siden). Sanger som Morning has broken og Amazing grace er jo velkjente både blant nordmenn og amerikanere.
Ta gjerne en telefon til organisten og diskuter hvilke salmer dere kan velge. Organisten vet nok hvilke melodier som er kjent også i England/USA.
Snakk også med presten om selve vielsen og skriftlesningene. Det er jo ikke et problem å ta for eksempel en tekst på norsk og en på engelsk, eller at alle skriftlesningene går på norsk og at presten leser sin preketekst selv på engelsk, men holder andakten på norsk (eller begge deler). Jeg tror mange prester har erfaring med dette, så det er nok lurt å diskutere dette med henne eller ham.
Lykke til 😀
Topics: 13Replies: 302«artemis» wrote: Heisan
Jeg har et spørsmål angående pynting i kirken og kirkeprogram- Hvem er det som har som oppgave å pynte i kirken, er det oss, presten, blomsterbutikken? Og hvordan gjøres dette? Er det langs benkeradene? Hvor mange blomsterbukketter må vi ha da f.eks.?
Har forstått det slik at vi lager kirkeprogrammet selv men hvordan? Har kirken spesielle regler for hvordan dette skal gjøres?
Takknemlig for svar :-k
PYNT I KIRKEN
Dere kan ringe kirkekontoret og forhøre dere om pynt i kirken. Brudeparet har selv ansvar for å ta med egen pynt, men om dere vil gjøre det selv eller overlate det til en evt blomsterbutikk blir opp til dere. Man kontakter da kirketjener på forhånd og får avtalt tid for når man kan komme og pynte på forhånd (f eks kvelden før). Det er vanlig at man har med noen oppsatser som settes på alteret eller på gulvet. Noen spør om å få henge opp blomster langs benkeradene, andre dekker til alterringen med en fin, hvit duk.
Noen kirker har visse regler for hva som er tillatt eller ikke, så forhør deg med kirkekontoret.
De aller fleste kirker er rikt utsmykket i seg selv og blomster og pynt man tar med seg vil fort «drukne» i kirkerommet. Så egen pynt er ikke påkrevd, men fint hvis man f. eks har et spesielt fargetema.
KIRKEPROGRAM
Paret står ansvarlig for kirkeprogrammet, dette gjør ikke kirkene. Dere kan velge om dere vil ha program, eller om det skal deles ut salmebøker (dette har som regel kirkene). Avtalt dette med prest/kirkekontoret.
Husk at all musikk skal være godkjent av prest/organist, så ta en telefon til kirkekontoret for å få avklart og avtalt musikken før du trykker programmet.
Du kan finne en mal for hva som skal med i programmet her http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=9269
Du kan utforme programmet akkurat som du vil selv. Husk at du trenger noen til å dele ut programmet.
Topics: 13Replies: 302Noe slikt avhenger av mange ting, tenker jeg:
– brudepikene/svennene må være av typen som liker å danse/»drite seg ut»
– at det blir godkjent av vigsler (både selve stuntet og musikken)
– at det reflekterer brudeparets personlighet/stil
Det var veldig morsomt i starten, men etter tredje dansepar kjedet jeg meg rett og slett. Og jeg tror at ved et slikt stunt er det danserne som blir husket, ikke bruden :usikker:
Men nå er jeg veldig negativ, huff… Det er klart at man må gå for det man liker selv 😀
Topics: 13Replies: 302«Trusa» wrote: Nå har vi vært mye frem og tilbake med dette bryllupet.
Lokalet vårt var egentlig opptatt helt til neste sommer, men nå har det plutselig blitt ledig i slutten av juli. Jeg har veldig lyst til å gifte meg til sommeren.
Tror dere det er mulig å planlegge et bryllup til da? Skal være human-etisk vielse, så trenger ikke tenke på å booke kirke. Men alt ellers. Er det mulig?
Klart det er mulig! 😃 Lag en liste over det du tror haster med å få ordnet, og fiks det så snart du klarer. Hvis ikke mat er inkludert i lokalet (som vet et hotell) ville jeg begynt der. Invitasjoner og brudekjole er også noe du kan begynne med.
Topics: 13Replies: 302«Cecilie85» wrote: Hva skal deres kjære ha på seg på den store dagen??
Vis gjerne bilder om du har! 🙂
Sjakett eller livkjole. Han vil finne ut av det selv alt etter pris og om det er noe han kan få bruk for senere osv, og drar på prøve- og handletur sammen med en kamerat. Ganske greit med en forlovede som er passe interessert i herremote 😃
Frøken
annonseTopics: 13Replies: 302Her en slags guide til hvor mange biter en kake gir, alt etter størrelse og etasjer
http://www.wilton.com/cakes/tiered-cake … ts-all.cfm
Du vet kanskje hvor mange biter bryllupskaken gir?
Jeg tror jeg ville regnet ca en kake pr tiende gjest sånn ellers :usikker: Vi har liksom ikke tenkt så nøye på hvor mange kaker vi trenger, vi tenkte bare å be alle tantene om å bake en hver 😃 :tann:
Topics: 13Replies: 302«sunshine5» wrote: Skal noen av dere holde tale til deres mann? Og i så fall er det noen som har lyst til å dele noen ideer med meg? Er nemlig på jakt etter en original måte å holde talen på. 😀 Ikke bare stå å lese eller å synge den, helst ikke så mye snakking i det hele tatt for jeg kommer til å grine som en liten unge hvis jeg så mye som prøver å åpne munnen den dagen! :p :p
Håper noen har noen ideer 😀
Jeg skal holde tale, men den blir verken original eller «underholdende», bare en helt tradisjonell tale på ca 5 minutter.
Hvis du synes det er vanskelig kan du, som andre alt har foreslått, lage en videosnutt eller bildepresentasjon. En annen vri er å dikte er dikt som du leser opp (mye lettere for den som ikke liker å holde taler foran mange mennesker).
-
ForfatterInnlegg