Tullepia
Startede emner: 13
Forumsvar totalt: 302
Har forumrolle: Deltaker
Forumsvar Lagt Inn
-
ForfatterInnlegg
-
Topics: 13Replies: 302
«stinis» wrote: Er det vel vanligst at bruden går inn noen meter bak, ikke sant?
Men jeg mener å ha sett noen ganger (sikkert på TV eller noe 😃 ) at man også kan åpne dørene, la brudepiker/svenner gå inn og så lukkes dørene igjen. Da går de opp, sikkert helt opp, før dørene åpnes på nytt, det spilles gjerne en «ny» inngangsmarsj og så går brud + eventuelt far opp. Noen som skjønner hva jeg mener? Eller er det kanskje ikke brudepiker/svenner det gjøres med, men bridesmadene (?) som brukes mye i usa?
Er det bare på TV de gjør sånt, eller kan vi også gjøre det? :p Vi har store «brudepiker» da, på 12 og 15 år. De skal ikke pyntes opp i hvite brudepikekjoler osv, de går egentlig bare forann oss for å følge sønnen vår på 3 år opp.
Hmmm… :usikker:
Det går sikkert fint å la dem gå opp til egen sang, og at du går når de er vel fremme. Men jeg tror også det er viktig å tenke litt strategisk på grunn av den lille sønnen din. Han er bare tre år, og små barn kan reagere på uventede måter under et bryllup. Det er noe med alle menneskene, blitzen og den høye musikken. Til tross for at du har med store brudepiker som passer på ham, kan det bli for mye for ham at døren lukkes og skjuler deg.
Sånn sett ville jeg gått noen meter bak ham, om ikke annet enn for å gi ham en viss grad av trygghet på at mamma er i nærheten 🙂
En annen ting jeg tenker på er at gjestene automatisk reiser seg når musikken tar til i kirken. Spenningen er til å ta og føle på. Kanskje blir det litt rart om bare brudepikene/svennene går inn, og så lukkes døra igjen – altså på den måten at noe av spenningen går ut av lufta, på en måte? :usikker: Jeg vet ikke, dette er bare tanker som kommer hos meg. Det er noe med magien: når kirkeklokkene kimer er bruden ankommet, når første tone spilles åpnes dørene og folk reiser seg – brudefølget og bruden kommer. Det skaper en egen stemning 🙂
Men hør hva vigsler/prest tenker om forslaget 🙂 Kanskje det kommer til å fungere helt utmerket!
Topics: 13Replies: 302Hei!
Jeg har ikke feiret bryllup der, men har besøkt kirken, og den er veldig koselig. Kjempefin atmosfære og trivelige ansatte! Jeg kjenner hun som er kapellan der (Mia Ottersen), ei herlig, ung dame med godt humør 😃
Her kan du finne mer info om bryllup: http://www.sjomannskirken.no/torrevieja/bryllup
Der finner du alt fra info om papirarbeid til forslag til frisører osv.
Topics: 13Replies: 302«Ullsokk» wrote: Vi skal bruke ringene vi kjøpte når vi forlovet oss. Men nå lager jeg budsjett og aner ikke hva det koster å fikse dem til den store dagen.
Hva koster det å pusse dem og gravere tekst?
Jeg ønsker å sette inn en liten diamant. Hva koster det?
Eller, rettere sagt, hva betalte dere?
I følge gullsmeden vi kjøpte ringene våre av ville det koste ca 900kr å sette inn en diamant. Han graverte navnene våre gratis da vi kjøpe ringene. Glemte å spørre hva pussing og gravering av bryllupsdato ville koste, men kan ikke tro det er så fryktelig dyrt… :usikker:
Topics: 13Replies: 302Det var trist å høre at dere fikk en sånn lei overraskelse og plutselig må endre på ting! Men enda godt at dere får hjelp og at det ser til å ordne seg, selv om det kanskje ikke blir det samme som man hadde drømt om. Ønsker dere masse lykke til videre og håper alt ordner seg til det beste for dere [smilie=innocent0005.gif] [smilie=innocent0005.gif]
Frøken
annonseTopics: 13Replies: 302Jeg ville søkt opp frisører i Fevik/Grimstad/Arendal og tatt en ringerunde til dem. Slik får du satt opp en liste med pris og hva de tilbyr, samt at du får et inntrykk av om de virker flinke.
Jeg tok en slik ringerunde selv i distriktet der jeg skal gifte meg, og enkelte frisører anbefalte andre frisører. Veldig verdifullt!
Topics: 13Replies: 302Enig med Shotte. Dette er smak og behag. Selv ville jeg nok tatt det fra Lise, det ligner mest på hvordan kjolen din er på bildet. Havfrueskjørtet fra ebay blir kanskje litt feil, siden kjolen din ikke er helt stram havfrue? Men dette bestemmer du selv – alt etter hvor mye volum du ønsker 😀
Topics: 13Replies: 302Topics: 13Replies: 302Topics: 13Replies: 302Frøken
annonseTopics: 13Replies: 302«Stavangerpar» wrote: Som jeg skrev i den tråden om morgengave til mannen, så sier min tilkommende mann, at han vil vi skal holde på tradisjonen om at brudgommen gir bruden morgengave og at jeg ikke skal gi ham noe. Dette blir litt feil for meg, jeg har jo lyst å gi ham noe, som han kan ha og tenke tilbake på vår første morgen sammen.
Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre ,om jeg skal overkjøre ham der, eller om jeg skal gi ham noe. Hva hadde dere gjort i mitt sted?
Virkelig et dilemma dette her, vil gjerne at han også skal ha noe han skulle ha sagt, samtidig som jeg gjerne vil gi ham noe.
Hvis han virkelig mener det, så hadde jeg spart pengene og kanskje heller kjøpt en ekstra fin bursdagsgave eller julegave.
Men skjønner jo at dette virkelig betyr noe for deg å få gi noe… Kanskje du kunne laget noe? Gitt ham et pent innrammet bilde eller funnet på noe annet som ikke er så voldsomt, men som likevel kan beholdes og ses på som et minne for livet? Et enkelt kort med noen velvalgte ord om hva han betyr for deg kunne kanskje vært et alternativ? :usikker:
Det handler jo om at ingen av dere skal bli overkjørt i noe som virkelig har stor betydning for dere. Snakk med ham igjen og forklar at dette virkelig betyr noe for deg, og om han har noen tanker om hvordan dere kan møte hverandre på halvveien. Det er jo leit at en så fin ting skal skape litt uenighet, så tenk nøye over hvor viktig dette er for hver av dere.
Topics: 13Replies: 302«hoppeloppa» wrote: kl 1500 – Vielse:-)
Varighet ca 40 min. – Gratulasjoner på utsiden av kirka, litt bildetaking før vi kjører videre til neste fotoshot, kort vei unna. Fotograf er en bekjent. Vi tar fotgraferingen to-delt, litt på utsida av kirka samt et annet sted, ikke langt unna. Beregnet tid på dette er en time, inkl kjøring:-)
1630: Mottakelse av gjester på festlokalene
Våre foreldre tar imot gjestene, da vi fortsatt er å tar bilder. Stedet der vi skal ha selskapet ligger 8-10 min unna med bil. Gjestene får de musserende og frukt.
ca kl 1700
Regner med at da kommer vi til lokalene. Da blir det skravletid med gjestene og se litt på gaver m.m.
ca kl 1730
Setter seg ved bordet. Brudgom ønsker velkommen, introduserer toastmaster og legger «kjørereglene» for bespising/taler m.m. Vi skal ha stående buffet (tapas) m/1 eller 2 varmretter. Bespisingen foregår organisert, hvor «halvparten» av gjestene forsyner seg først, deretter den andre halvparten. De to første talene foregår før andre forsyning, de to neste etter andre forsyning. Tredje forsyning er det «fritt frem» for alle. To taler til etter tredje forsyning. Resten av talene tar vi til kaffe og kaker, da er alle gjestene tilstede.
Vi beregner to timer til dette, og da har vi god tid. Er ca 60 gjester.
kl 2000
Kaffegjestene kommer.
– Barna drar hjem. 😀
Jeg er enig med stavangerpar at dette høres litt travelt ut… :usikker: Man sitter gjerne og skravler og koser seg. Bare noe slikt som et minnesamvær med enkelt koldtbord der 50 gjester forsyner seg selv tar fort tre timer UTEN taler, så jeg ser for meg at en hyggeligere anledning som et bryllup vil ta minst like lang tid, særlig med taler som fort kan ta både 10 og 15 minutter hver.
Fotografering ville jeg også beregnet god tid til, gjerne halvannen time.
Har ikke planlagt resten av kvelden, men må vel finne ut når brudevals og kakeskjæring skal være, for det aner jeg rett og slett ikke :p
Er litt usikker på når vi skal «åpne» baren også, om det er før eller etter kaffe/kake..
Det kommer an om dere skal ha avec til kaffen. Da er det ikke nødvendig å åpne baren før etterpå.
Jeg ser for meg at kakeskjæring innleder kake-spisningen, og at brudevalsen tar til når alle er forsynt med kaffe og kaker. Jeg tenker nok at baren kan åpn brudevalsen/første dans.
Topics: 13Replies: 302«Telemarksbrud 2011» wrote: Nå er endelig invitasjonene ferdige, og jeg holder på med et vedlegg som skal sendes med, med tanke på slektningene mine, som bor langt unna og ikke er kjent i området her.
Til nå har jeg skrevet info om:
Kirken: En kort beskrivelse av kirken og beliggenheten, pluss bilde.
Festlokalet: Litt om stedet der festen skal avholdes, pluss litt lokalhistorie.
Toastmaster: Kontaktinfo på toastmasteren vår og oppfordring til å ta kontakt med han dersom man vil bidra med noe. Er det noe mer jeg burde ha med her?
Overnatting: Informasjon om overnattingsmuligheter i området, her har jeg tenkt å prøve å få til avtale med et hotell, kanskje vi får rabatt ved booking av mange rom? Noen som har erfaring i forhold til dette? Ordnet du overnatting for langveisfarende gjester? Her har jeg også lagt ved kontaktinfo til et par alternative overnattingssteder.
Hva ønsker vi oss? : Info om hva vi ønsker oss, dette er vel greit å få som gjest? Her har vi både konkrete ønsker og info om hvor vi har lagt ut bryllupslister. Har også nettadressen til noen interiørbutikker på nett vi ønsker oss ting/gavekort fra. Er dette kurant? Ønsker oss også bidrag til bryllupsreisen. Er dette ok?
Veibeskrivelse: Her har vi lagt ved adressen til både kirke og festlokale, for de som bruker GPS for å finne fram, samt skrevet hvor langt det er mellom de forskjellige stedene. Har også lagt ved et kartutsnitt fra Gule Sider.
Er det noe vi har glemt, som vi burde hatt med info om? Folk skjønner vel at de kan ringe oss og spørre hvis de lurer på noe, eller bør vi skrive det? Er informasjon om og tlf til forlovere noe vi burde ha med? Er det ok med svarfrist 10. mai når vi skal gifte oss 18. juni? Når bør vi ideellt sett sende ut invitasjonene?
Mvh. Telemarksbrud
Det var mye info! Husk at du skal betale porto også 😉
Vi har en nettside som vi bruker til ekstra info av typen veibeskrivelser, ønskeliste, overnatting osv. I selve invitasjonen skriver vi kun kontaktinfo til våre foreldre (som skal ta i mot svar) og toastmaster. Vi regner rett og slett med at folk tar kontakt og spør hvis det er noe de ikke finner ut av.
Å sende med en ønskeliste kan oppfattes litt på kanten av enkelte, men dette gjør du som du vil. Å legge ut ønskeliste på hjemmesiden er nok mer stuerent.
Overnatting: Vi henviser i hjemmesiden til hvor man kan bestille hotell, og er i samtaler med hotellet vi feirer selskapet om evt rabattordninger. Hør med et hotell om det er mulig. Vi organisterer ikke overnatting for langveisfarende, de må bestille (og betale) selv, men som sagt er vi behjelpelige med info og forsøk på rabatt.
Dere trenger ikke legge ved info og tlf til forlovere med, synes jeg. Hva skal gjestene med det? 🙂
Jeg synes heller ikke du behøver ta med lokalhistorie til kirka og lokalene, det kan i tilfelle legges ved på en hjemmeside. En invitasjon skal ha med det viktigste av praktisk info: Hvem, hvor, når.
Har du husket å nevne hvilken type antrekk som forventes? Mørk dress eller galla, for eksempel?
Svarfristen synes jeg er helt fin 😀
Alt det jeg har skrevet er bare tips, altså. Enhver må få lage invitasjonene slik en selv vil ha dem 😃
Topics: 13Replies: 302«Imhrien» wrote: Hei.
Har et lite spørsmål som jeg gjerne skulle hørt flere meninger på.
Tingen er at viglseren vår har en annen vielse klokken 13, og det tar 30-40min å kjøre mellom det stedet og vårt sted. Vi snakket først om klokken 15, men jo mer jeg tenker på det, jo mer usikker blir jeg. Synes det kan bli litt i seneste laget. Tar 20-30min å kjøre fra vielsesstedet vårt til festlokalet. Vi skal også ha gjester som kommer kun til kaffen, så litt om å gjøre at det ikke blir for sent for deres del heller. Så derfor begynte jeg å lure på om kanskje klokken 11 er like lurt. Da kunne vi hatt middag klokken 15 eller noe sånt. Men da blir det jo veldig tidlig igjen da..
Har lest gjennom en del innlegg på forumet med lignende spørsmål, men fant ingen som sa noe om et så tidlig tidspunkt.. Så håper noen kan hjelpe meg litt her 🙂
Jeg ville gått for kl 15…
Kl 11 blir litt tidlig med tanke på at du skal få ha en morgen der du ikke skal stresse. Du skal vel til frisøren, regner jeg med? Godt å få god tid til å kle seg, ordne håret, sminke seg og ellers få spist en god frokost. Det verste som fins er stress en slik dag 😀
Kunne dere ikke spurt om å få kl 14.30 da? Utrolig hva en halv time kan gjøre 😀
Topics: 13Replies: 302«Sweetheart85» wrote: Hei!
Vi skal ha cirka 60-70 gjester i bryllupet vårt 23. juli. Jeg lurer på hvor mye dere skal betale for maten? Her i Trondheim synes jeg prisene er generelt dyre. Har funnet en kokk som tar oppdrag på si, virker veldig hyggelig og maten virker også bra (har bl. a egenslakta elgkjøtt).
Han tar 375 ,- per person og da har han med seg en assistent på kjøkkenet. MEN, han anrett i utgangspunktet på fat, så hovedretten blir bare servert én gang. Hva synes dere om det?? Er egentlig vant med to ganger jeg da… Kokken påstår at maten er veldig mettende og at det har vært «fiasko» de gangene han har servert to ganger…
Menyer er som følger:
Menyforslag for Anne Fodnes ca 60 gjester
F: Vichy sois ( Kald fransk potet/purreløksuppe.)
Sprøstekt spekeskinke, purreløk, urteolje
H: Kalv på tre vis, eventuelt elg. ( Jeg er selv jeger og har sinnsykt bra elgkjøtt.)
Sommer-ratatouille, asparges, potetpure, timiansauce
Sitrus panna cotta
Jordbærsalat, kryddergranite, jordbær/lakrissauce
Håper på litt tips og råd her inne. Kanskje noen vet om kokker i trondheim????
Cateringfirmaer ligger på omtrent samme pris og maten er litt mer «tradisjonell».
Det høres ut som en grei pris, det! Hos oss (også i en stor by) tar hotellet ca 350kr pr kuvert for treretters, pluss 75kr for annen gangs servering.
Hvis dere ønsker to serveringer, så gir dere beskjed om det. Kokken kan godt komme med råd (noe han jo gjør), men beslutningen er opp til dere.
Selv vil vi nok ha to serveringer av hovedretten til tross for at den serveres på fat. Da kan folk ha roen på at de vil få spise seg mette. Og så lenge toastmaster informerer om at det er to serveringer så vil det neppe bli noen «fiasko». Det har jeg heller aldri opplevd i brylluper og selskaper der jeg har vært til stede.
Maten dere har fått tilbud om høres veldig godt ut. Er du fortsatt i tvil kan dere be om å få prøvesmake (evt mot betaling, selvsagt, med mindre han tilbyr det gratis).
Topics: 13Replies: 302«Mars 2012» wrote: Jeg og min forlovede har bestemt oss for å kjøpe morgengaver til hverandre, og har kommet frem til at vi ikke skal sette noen bestemt pris, men kjøpe det vi har lyst til… Hvor mye jeg kan bruke kommer nok an på hvor mye jeg klarer å spare, men jeg ønsker å «slå ordentlig på stortromma» viss dere skjønner 😉
Skal dere kjøpe morgengave til mannen, og hvor mye tenker dere eventuelt og bruke?
Vi skal kjøpe til hverandre, men har ikke avtalt noen pris eller noe. Vi er enige om at vi ikke skal blakke oss helt eller sette oss i gjeld, men kjøpe noe vi faktisk har råd til. Har pratet litt om hva vi ønsker oss. Han ønsker seg et flott herreur eller skreddersydd jakke. Jeg prøver fortsatt å innhente flere ønsker for å ha litt å velge mellom og kunne overraske mer 😀
Topics: 13Replies: 302Ja, enig med deg i at det er best å prøve kjolen og kjenne på stoff osv.
Jeg ville aldri gått i en salong, prøvd en kjole og tatt bilde for så å sende dette til JKdress, det blir helt feil. Jeg skjønner godt at salongene etterhvert nekter bruder å ta bilder. Men det ligger masse bilder på JKdress sine sider, så det er gooood sjanse for at man finner drømmekjolen der allerede, eller at man rett og slett sender et bilde man har funnet i en katalog.
Du får bare titte på finn.no og andre bruktmarkeder. Ta gjerne en tur til Fretex også. Plutselig dukker Kjolen opp 😀 Hvis du skal ut og reise før bryllupet kan du jo være så heldig at du finner en flink skredder/syerske i utlandet som kan sy for deg.
Frøken
annonseTopics: 13Replies: 302Ja, du må i hvertfall ikke ha på deg noe som bryter med din egen personlighet og som du ikke trives i! Jeg følte i starten selv en veldig sånn «dårlig samvittighet» for å bryte noe jeg trodde var en inngrodd tradisjon og nødvendighet, men det bare funker ikke for meg å bruke slør. Det er det mange grunner til:
– Jeg har langt hår som skal være løst. Et slør vil bare skjule det.
– Jeg er en liten skapfeminist som ikke liker skikker arvet fra et patriarkalsk samfunn (derfor skal jeg heller ikke «gis bort» av min far til min forlovede, selv om far skal følge meg opp kirkegulvet. Far får sette seg før jeg går helt frem til alteret til min forlovede) At kvinnen skal «dekkes» med et slør blir bare helt feil for meg 😃
– Kjolen har et tilhørende sjal som skal brukes over skuldrene/armene. Det blir smør på flesk å ha slør i tillegg.
Nei, kjør din egen stil og ikke vær redd for å bryte noen tradisjoner. Veldig lurt å i tilfelle skaffe et billig slør på ebay bare for å prøve for sikkerhets skyld 😀
Topics: 13Replies: 302«Cecilie85» wrote: Synes dette er så vanskelig! Egentlig er forloveren til min kommende en perfekt toastmaster, men synes han skal få slippe unna med forlover rollen.
Er liksom ingen som er den «perfekte» toastmaster blandt våre..
Hvordan valgte dere toastmaster?
Vi spurte min onkel, som vi vet at trives i rampelyset og ikke er redd for å snakke foran folk. Litt ordenssans har han også, til og med 😀
Jeg tror det viktigste er å spørre en person du vet at ikke er livredd for å snakke foran folk. Ordenssans er vel og bra, men toastmaster har som regel en kjøreplan å følge og god hjelp fra hovmester, så det ordner seg (så lenge toastmaster ikke er ekstremt distré). Jeg har selv vært toastmaster, så vet hva jeg snakker om 😉
Topics: 13Replies: 302«Cecilie85» wrote: Hvilke salmer skal dere ha i kirken ??
Så grønn en drakt
Guds godhet sang i sinnet
Den siste har vi ikke bestemt, for det finnes så mange fine. Vi vurderer:
Takk gode Gud for alle ting (Solsangen)
Jesus, livets sol og glede
Vårt sinn er fylt med glede
Når jord og himmel møtes her
Lovsyng vår Herre
Kom tilbe med fryd
Lovsyng Herren
Nå er det morgen (Morning has broken)
-
ForfatterInnlegg