Skip to content
Bryllupsvenner.no
  • Planlegger
  • Inspirasjon
  • BryllupsforumExpand
    • Emner uten svar
    • Nye innlegg siden siste besøk
    • Nye svar: Siste dag
    • Nye svar: Siste 3 dager
    • Nye svar: Siste uke
    • Nye svar: Siste måned
    • Siste emner
    • Mest populære emner
    • Sist oppdaterte emner
    • Emner med flest svar
    • Mine aktive emner
    • Alle mine emner
    • Emner med mine svar
    • Mine emner med ingen svar
    • Mine emner med flest svar
    • Mine favoriserte emner
    • Emner som jeg følger
Search

Bli medlem / Logg inn
Bryllupsvenner.no
Account Logg inn

Vi pusser opp! Takk for tålmodigheten 🥰 – Juli 2025

Toastmaster

Hjem / Bryllupsforum / Og andre ting… / Skravleforumet / Toastmaster

Hjem / Bryllupsforum / Og andre ting… / Skravleforumet / Toastmaster

  • Dette emnet har 16 svar, 9 deltakere, og ble sist oppdatert 16 years ago av Stavangerpar.
  • Forfatter
    Innlegg
  • Topics: 301
    Replies: 2965
    sizza87
    07. apr. 2009 kl. 11:04 #1023

    Kan noen fortelle meg det en toastmaster skal gjøre? 😉

    Settings
    Profilbilde
    Frøken
    annonse

    Topics: 11
    Replies: 326
    sophus
    07. apr. 2009 kl. 11:07 #32141

    mitt inntrykk er dette:

    Være innsamler av de som skal holde tale, og bestemme når den neste kan holde tale. Holder en velkommen tale til gjestene.

    Og takk for maten tale :mrgreen:

    Det er det jeg forventer av min toastmaster (som forøvrig er min far).

    Settings
    Topics: 550
    Replies: 13860
    Stavangerpar
    07. apr. 2009 kl. 11:12 #32143

    Slik jeg ser på det en toastmaster skal gjøre er.

    *Ta i mot henvendelser på forhånd fra de som ønsker å gi en sang,eller holde en tale.

    *passe på at gjestne trives mellom vielse og middag,for de gjestene som er på plass.

    *Han skal vise til bords

    *Ha kontakt med de som er på kjøkkenet,slik at alt går som det skal der.

    *Holde orden på sanger og taler under middagen

    *fortelle når en setter seg til bords om hva som skal skje,hva en skal spise.

    *Når en så nærmer seg slutten på måltide så skal han fortelle hva som så skal skje videre.

    *Han skal så få i gang brudevaslen

    *Få samlet gjestene til kaffe og kaker

    *Holde festen i gang

    *Arangere polonese

    *Vudere hele tiden om det trengs noe grep for å få opp steminingen enda mer,kanskje sette i gang med noen festleker.

    *Ha vittige og gode komentarer under middagen,der det passer seg. Det skal ikke være for mye og ikke for lite.

    * Annonsere når kvelden går mot slutten og opplyse om når baren stenger og lokale stenger (dette bør også opplyses når festen starter,men greit å få vite det når det begynner å nærme seg slutten)

    Det er det jeg kommer på i farten.

    Settings
    Profilbilde
    Frøken
    annonse

    Topics: 550
    Replies: 13860
    Stavangerpar
    07. apr. 2009 kl. 11:17 #32145

    «sophus» wrote: mitt inntrykk er dette:

    Være innsamler av de som skal holde tale, og bestemme når den neste kan holde tale. Holder en velkommen tale til gjestene.

    Og takk for maten tale :mrgreen:

    Det er det jeg forventer av min toastmaster (som forøvrig er min far).

    Så lenge det er din far,så er det jo greit at han holder velkomsttalen og takk for maten talen,ellers er jo ikke det vanlig at toasmaster tar dette.

    Velkomsttalen tar jo vertskapet (som jo er din far da,så den er jo ok) og takk for talen holdes av en gjest(som jo også er din far og som er ok),men vår toastmaster er innleid for dagen og da er det ikke natrulig at han tar disse talene.

    Det å få holde takk for maten tale,skal jo være en ære å få lov til å gjøre,så vi tenker så det knaker,hvem vi skal få til å gjøre dette.

    Settings
    Topics: 27
    Replies: 721
    stine.fabulesa
    07. apr. 2009 kl. 13:55 #32217

    Våre toastmastere (vi skal nemlig ha to kompiser av Matthias) skal introdusere taler og telle opp til sanger (evt være forsangere). De har dessuten snakket om en toastmaster-rap (selvom det var i fylla de sa det… 🙄 -tror det ikke før jeg får se det…tihi)… men toastmasterene får fritt arbeidsrom til å forme som de vil…

    Vi har ikke helt tenkt over om de skal ønsker velkommen til bords eller hvordan det skal gjøres…tror vi begge tenker at det kommer til å skje naturlig- og hvis det blir perioder med stillhet så er det fordi maten nytes… 😂

    Vi ønsket å ha venner som kjenner oss godt som toastmastere, og tror de kan gjøre bryllupsfesten minnerik ☺ (den vil den sikkert bli uansett men)

    Settings
    Topics: 21
    Replies: 1102
    Festningsvielse
    07. apr. 2009 kl. 14:10 #32230

    http://www.kvinneguiden.no/magasin/plan … ster/30194

    Litt enkel info og noen tips til toastmasteren 😉

    Settings
    Profilbilde
    Frøken
    annonse

    Topics: 550
    Replies: 13860
    Stavangerpar
    07. apr. 2009 kl. 14:18 #32232

    Synes det var en veldig veldig enkel guide på hva en toastmaster skal gjøre,står jo ikke halvparten og ikke har de tatt med festen,bare middagen. 😀

    Settings
    Topics: 8
    Replies: 200
    Berg-Olsen
    07. apr. 2009 kl. 22:13 #32321

    Etter det jeg har skjønt, så er det faktisk bare meningen at toastmaster skal ha ansvar under middagen. Mulig at det gjelder kaffen også, men festen er etter det jeg har hørt ikke hans oppgave å ha ansvar for. Men uansett hva som er «riktig» eller ikke, så avtaler man jo bare med sin toastmaster hva man ønsker gjort og hvordan 😀 .

    Men vår toastmaster kommer ikke til å holde noen taler, han skal bare informere gjestene underveis om hva som skal skje og introdusere talere og gi beskjed når sanger skal synges. Dersom det er så mange innslag fra gjestene/ familien at det blir for mye å ha under middagen vil vi be han om å fortsette inn i kaffen. Hvis ikke får han (min svigerbror) være vanlig gjest resten av kvelden. I tillegg er det vel vanlig, som nevnt her tidligere, at toastmaster har noen humoristiske innslag underveis. Men dette overlater jeg til han selv å bedømme 😀

    Settings
    Topics: 550
    Replies: 13860
    Stavangerpar
    08. apr. 2009 kl. 07:02 #32330

    Berg-Olsen- Jeg har alltid vært vant med at toastmaster også følger inn i festen og han får samlet når det blir kaffe og kaker og så fortsetter han til festen slutter.

    Han vi har leid inn,har vært toastmaster i mange brylluper og han sa han var vant med at dagen hans startet i vielsen og var ikke over før siste gjest var ute av dørene.

    Det er jo som du sier,uansett så kan en jo avtale med toastmaster at han skal gjøre mindre enn dette,sette rammene selv. 😀

    Settings
    Topics: 19
    Replies: 693
    Bettie
    08. apr. 2009 kl. 08:15 #32333

    I de rundt 15 bryllupene jeg har vært i så har det vært veldig variabelt hva toastmasteren har gjort. Hos noen ledet han festen fra begynnelse til slutt, mens hos andre så ledet han kun selve middagen. Vi har ikke gjort noen avtale med vår toastmaster om hvordan løpet blir hos oss, men jeg ser for meg at hans oppgave i hovedsak blir å lose middagens taler og sanger vel i havn. Etter middagen blir det som regel mer uformelt og avslappet, og jeg vil tro at da går ting mer av seg selv. Skulle det bli behov for å gi praktiske opplysninger underveis, så kan selvsagt toastmaster sørge for dette, evt. jeg eller brudgommen. 😀

    Settings
    Topics: 550
    Replies: 13860
    Stavangerpar
    08. apr. 2009 kl. 09:10 #32347

    Jeg synes det er godt å betryggende å ha en i bakhånd som kan sette i gang noen festleker. Er vant med at det hører til i et bryllup og jeg hører ofte folk sier » uff,i det brylluet hadde de jo ikke en enste leke,noe så kjipt» og det vil jeg ikke at gjestne skal føle hos oss.

    Vi vil ikke ha for mange leker,men det er der det er greit å ha en toastmaster, som kan kjenne på at nå er det greit å ta noen leker. Det er jo litt dumt,hvis vi som brudepar skal gjøre dette og så bryter vi inn på helt feil tidspunkt og i tilegge er det kjekt for oss å slippe den oppgaven. At vi kan være med på lekene om vi ønsker,som alle de andre gjestene.

    Synes også det er godt å ha en som skal samle gjestne til kaffe og kaker,at vi som brudepar skal slippe å spirnge rundt å finne gjestene,slik at alle får med seg kakeoppdelingen. Vi har et lokale der det er en skyvedør som vi kan åpne helt opp,slik at en kommer ut i hagen og regner jo med at hvis det er pent vær,vil også folk trekker ut der,når de ikke danser og slike ting.

    Jeg sier ikke at dette er det eneste rette,det jeg sier er at det er det eneste rette for oss,så må andre finne ut hva de ønsker av sin toastmaster og hva de øsnker å gjøre selv i sitt bryllup.

    Settings
    Topics: 62
    Replies: 559
    Spruddle
    08. apr. 2009 kl. 13:30 #32395

    Her tror jeg ikke det er vanlig at toastmaster gjør så mye etter middagen,det er liksom den som er hans område, det har det vært i alle bryllupene jeg har vært i,aldri sett at toastmasteren har hatt noen særlig oppgaver utover kvelden,så dette er nok ganske forskjellig rundt omkring ja 😀

    Tror aldri jeg har sett noen leker i noen av bryllupene heller, kun innslag fra venner og kjente med sanger og sketcher etc, uten at vi har savnet noen leking egentlig.Men det er jo hva man er vant til det også, litt morsomt at det er så store forskjeller ute og går.

    Hos oss er det vertskapet som tar i mot gjestene og ønsker velkommen,serverer velkomstdrink og etterhvert ønsker velkommen tilbords. De sier ifra når man skal finne plassene sine,ønsker velkommen, og overlater ordet til toastmaster, som skal holde orden på taler og sanger og slikt, holde kontakt med kjøkkenet og gjerne slå en spøk når det måtte passe 😀 Han introduserer alle talere,og informerer om alt som skal skje underveis. Tenker at han blir «vanlig gjest» til kaffen,men om det er masse sanger etc, ber vi om at han holder styr på noen av disse til kaffen også 😀

    Settings
    Topics: 13
    Replies: 628
    kris
    08. apr. 2009 kl. 15:24 #32404

    På hjemmesiden skikk og bruk står det følgende om toastmasterens rolle:

    Toastmasterens rolle

    Av Erik Lundesgaard

    I større selskaper som en gallamiddag eller en bankett er det praktisk at vertskapet utnevner en toastmaster under velkommen til bords-talen. Denne gjesten bør selvfølgelig ha fått beskjed om dette på forhånd. Toastmasteren har ansvaret for talenes rekkefølge, i tillegg til å introdusere talerne. Toastmasteren bestemmer også hvilke og hvor mange sanger fra sangheftet som skal synges. En toastmaster trenger ikke være en vittighetenes mester, men det kan være forventet at han kommer med en vits eller andre morsomheter fra tid til annen. Toastmasteren skal være en rød tråd i selskapet, ikke en rød klut, som det heter. Introduksjonen av talere kan skje uten de helt store vendingene. Det er tilstrekkelig å si hva taleren heter, og hvilken relasjon han eller hun har til den eller dem han taler til.

    Den gode toastmaster venter med første taler til alle har kommet godt i gang med hovedretten. Toastmasteren bør også ha kontakt med serveringspersonalet og kjøkkenet, så talene ikke ødelegger maten og serveringen. Talerekkefølgen avhenger av om det er et familieselskap eller ikke. I et fødselsdagselskap eller et bryllup er det for eksempel vanlig at medlemmer av familien taler først, deretter venner og kolleger.

    Ønsker noen av gjestene å tale, tar vedkommende kontakt med vertskapet på forhånd for å forhøre seg om hvem som skal være toastmaster. Man kan også melde seg på talelisten før eller under middagen med et diskré vink eller en liten lapp. Toastmasteren bør fra tid til annen la blikket sveipe rundt bordet for å se om noen søker kontakt med ham eller henne. Man kan også be serveringspersonalet gi beskjed til toastmasteren.

    Settings
    Profilbilde
    Frøken
    annonse

    Topics: 62
    Replies: 559
    Spruddle
    08. apr. 2009 kl. 16:29 #32440

    «Stavangerpar» wrote: Slik jeg ser på det en toastmaster skal gjøre er.

    *Ta i mot henvendelser på forhånd fra de som ønsker å gi en sang,eller holde en tale.

    *passe på at gjestne trives mellom vielse og middag,for de gjestene som er på plass.

    *Han skal vise til bords

    *Ha kontakt med de som er på kjøkkenet,slik at alt går som det skal der.

    *Holde orden på sanger og taler under middagen

    *fortelle når en setter seg til bords om hva som skal skje,hva en skal spise.

    *Når en så nærmer seg slutten på måltide så skal han fortelle hva som så skal skje videre.

    *Han skal så få i gang brudevaslen

    *Få samlet gjestene til kaffe og kaker

    *Holde festen i gang

    *Arangere polonese

    *Vudere hele tiden om det trengs noe grep for å få opp steminingen enda mer,kanskje sette i gang med noen festleker.

    *Ha vittige og gode komentarer under middagen,der det passer seg. Det skal ikke være for mye og ikke for lite.

    * Annonsere når kvelden går mot slutten og opplyse om når baren stenger og lokale stenger (dette bør også opplyses når festen starter,men greit å få vite det når det begynner å nærme seg slutten)

    Det er det jeg kommer på i farten.

    Hva er polonese? 😳

    Settings
    Topics: 550
    Replies: 13860
    Stavangerpar
    08. apr. 2009 kl. 16:31 #32441

    Polonese er, ja hvordan skal jeg forklare det,en slags dans,der alle går etterhverandre. Toastmaster tar med seg en og begynner brudeparet kommer så etter og så kommer et og et par etter,en «danser» rundt i lokalet,ender gjerne opp rundt dansegulvet,der det da blir spilt opp til brudevalsen. Skjønte du hva jeg mente? Er ikke så flink til å forklare 😳

    Settings
    Topics: 62
    Replies: 559
    Spruddle
    08. apr. 2009 kl. 16:45 #32451

    «Stavangerpar» wrote: Polonese er, ja hvordan skal jeg forklare det,en slags dans,der alle går etterhverandre. Toastmaster tar med seg en og begynner brudeparet kommer så etter og så kommer et og et par etter,en «danser» rundt i lokalet,ender gjerne opp rundt dansegulvet,der det da blir spilt opp til brudevalsen. Skjønte du hva jeg mente? Er ikke så flink til å forklare 😳

    Hmm, jo, tror jeg har vært med på noe slikt, bare visste ikke hva det het… 😳 må høre med toastmasteren om han kan noe om dette kanskje 😀

    Settings
    Topics: 550
    Replies: 13860
    Stavangerpar
    08. apr. 2009 kl. 16:47 #32453

    «Spruddle» wrote:

    Stavangerpar wrote:
    Polonese er, ja hvordan skal jeg forklare det,en slags dans,der alle går etterhverandre. Toastmaster tar med seg en og begynner brudeparet kommer så etter og så kommer et og et par etter,en «danser» rundt i lokalet,ender gjerne opp rundt dansegulvet,der det da blir spilt opp til brudevalsen. Skjønte du hva jeg mente? Er ikke så flink til å forklare 😳

    Hmm, jo, tror jeg har vært med på noe slikt, bare visste ikke hva det het… 😳 må høre med toastmasteren om han kan noe om dette kanskje 😀

    Jeg synes det er kjempemorsomt og kjemstilig jeg,så det håper jeg alle som kan vil være med på i vårt bryllup. Dette har jo ingenting med om en kan danse eller ei.

    Settings
  • Forfatter
    Innlegg
  • You must be logged in to reply to this topic.

Logg inn og delta i samtalen!





Ikke medlem enda?

Start i dag og få gratis tilgang til alt hos Bryllupsvenner!

* Få oversikt med dine egne planleggingsverktøy
* Se og få inspirasjon fra alle forumer, emner og svar
* Skriv og lag dine egne må-gjøres-lister
* Lag ditt eget profilbilde
.. med mer..!

Du er i gang om under 1 minutt - trykk på knappen under!

Logg inn her så kan du også
lage et profilbilde


© 2025 Bryllupsvenner.no - Stil og Trend AS

Scroll to top
  • Home
  • Bryllupsforum
  • Bryllupsplanlegger
Search